TKVJ Nr 12 (Generelt)
Maskinen har uden tvivl taget det tunge slæb i sin tid ved TKVJ, og henimod slutningen sikkert med minimal vedligeholdelse, og det sætter jo sit præg.
Den må siges at have tjent TKVJ godt. Og der er blevet bandet meget over den i Lunderskov gennem tiderne, når man demonterede noget og fandt en noget ukorant reparation fra TKVJ tiden, eller at noget igenigen viste sig at være totalt udtjent.
Desuden tyder noget på at maskinen har været involveret i en eller anden karambolage, idet pufferplanken fortil var bøjet så puffene stod lidt udad og nedad.
Den er nok blevet lidt skæv, for da man demonterede damprøret til sskorstenen stod det tydeligvis i spænd.
På kedlen er der en større aflang lap som dog ved ultralydsskanning har vist sig at være lavet fagligt korrekt.
I tidens løb er der uden tvivl blevet skrottet damplokomotiver, som var i betydeligt bedre stand
For mange år siden blev det imellem nævt ved frokostbordet at hvis man havde vidst hvor dårlig den var inden man gik i gang, ville man nok have overvejet i det hele taget at stræbe efter at gøre masikinen køreklar. Men i og med at man var midt i projektet blev arbejdet fortsat, med lange pauser hvor der var andre opgaver der pressede sig mere på.
KLK's side om TKVJ 12 er ikke blevet opdateret i det seneste års tid - men lad os >håbe, at der også kommer nyt om projektet dér engang.
Man har været ude og love maskinen færdig allerede for et år eller to siden. Men Nr 12 har selv under samlingen haft et par skavanker gemt som igen og igen har betydet ekstra arbejde.
Med det in mente tror jeg at man gør klogt i at starte småt ud med Nr 12 når den en dag skal ud og køre for egen kraft. Der er blevet lavet meget på den maskine, og det skal ikke ses som kritik af det arbejde når jeg siger at Nr 12 nok skal have et par dårligdomme gemt af vejen som først kommer for dagen når alting skal til at fungere sammen igen.
Her er et billed af en noget afpillet Nr 12, taget i midtfirserne.