TKVJ Nr 12 (Generelt)
Det er en fornøjelse at se så smukt et lokomotiv komme til ære og værdighed igen.
Når det engang blive køreklar igen og måske kommer med til et træf, så kunne det være sjovt at samle det bevarede TKVJ-vognmateriel sammen og oprangere et helt TKVJ (blandet-)tog fra de go'e gamle dage.
Ingen tvivl om, at TKVJ 12 nok skal blive et trækplaster, hvor end det kommmer frem.
Spørg blot Limfjordsbanen om, hvor populær FFJ 34 er, versus dieselmaskinerne, når der f.eks. skal køre juletræstog. Lad os håbe at også FFJ 34 snart er køreklar igen.
Det kunne desuden også være sjovt at se disse to Mogul-maskiner sammen en skønne dag.Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Hej CarstenHelt enig, det bliver en flot maskine, når de gode folk i Lunderskov bliver færdig.
Men som de selv har fortalt mig, den var totalt nedslidt da man gik igang,
alt skal laves på den.
Men som du selv skriver den bliver et trækplasterMvh
Holger Cordtz
Hej Holger
TKVJ 12 er i den grad bevaringsværdig, og folkene i Lunderskov gør et godt stykke arbejde.
Maskinen har uden tvivl taget det tunge slæb i sin tid ved TKVJ, og henimod slutningen sikkert med minimal vedligeholdelse, og det sætter jo sit præg.
I tidens løb er der uden tvivl blevet skrottet damplokomotiver, som var i betydeligt bedre stand - blandt andet var Skagensbanens og Sæbybanens henstillede lokomotiver efter sigende i god stand ved udrangeringen (selvom den bevarede SB 1 også havde sine skavanker).
Lidt apropos, så kan der læses lidt her om afhentningen den 17. maj 1962 af to af FFJ 34's søstermaskiner, FFJ 31 og FFJ 35, der fra 1951-1962 var henstillet i remisen på Frederikshavn G.
De var blevet "gemt væk" i efterkrigsårene, for med 2. Verdenskrig i frisk erindring var tanken sikkert, at man jo aldrig kunne vide, om man fik brug for dem igen, hvis der igen udbrød krig, med deraf følgende (diesel-)oliemangel.
KLK's side om TKVJ 12 er ikke blevet opdateret i det seneste års tid - men lad os håbe, at der også kommer nyt om projektet dér engang.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen.