1. klasse i nutidens S-Tog. (Generelt)
Godaften Hedegaard!
En af årsagerne til at konceptet faldt på Nordbanen, var bl.a., at der ikke var kontrol med hvem der satte sig og at der i mange tilfælde stod "fællesklasse" personer på perronerne i toget og fyldte op (og larmede).
Kort sagt, der var IKKE den ønskede ro og fred man bl.a. havde betalt for i AC/AL vognene.
Jeg benyttede i mange år 1. klasse i almindelige Re-tog, da der var plads. Men igen, når toget var overbelagt, blev der set igennem fingrene med anvendelsen. Og hvorfor skulle man så betale mere? Og i IC3 var problemet det samme, både når det blev anvendt i Re- som IC trafikken.
Altså, når der IKKE er konsekvens og en FØLBAR forskel, gider folk jo ikke betale. Det ER dog meget bedre nu i IC trafikken og ikke mindst lyntogene.
En anden ting der kunne tale imod kunne være den - i forhold til f. eks. tyske S-baner - meget, meget kortere køretid.
Så mit bud vil være, HVIS man ønsker en 1. klasse eller hvad det kommer til at hedde - at der skal være en MÆRKBAR forskel, ingen almindelig gennemgang og KONTROL. Hvis disse ting er iorden, KUNNE det tænkes at der var publikum.
Et problem m.h.t. kontrol er jo idag med stillekupéer, eller den almindelige opførsel med ben op på sæderne. Mange gange bliver det ikke påtalt eller kontrolleret. Det behøver jo ikke at være hele sandheden, men desværre ofte reglen mere end undtagelsen som jeg oplever den.
Det bliver spændende at høre nogle andre bud. Dette KAN jo være et incitament for TFM når der bliver ro på og man går igang med de stadig? lovede AG i FT om forbedringer, der blev stoppet p.g.a. FTV.
--
Steffen Dresler