Morgenstund i Vojens. (Jernbanen i dag)
Ja, GM-maskinerne er prægtig mekanik.
Det er synd og skam, at Frichs, som var så langt fremme i 30erne, blev sat ud af spillet under Anden Verdenskrig. I stedet blev det amerikanerne, der løb med markedet i den vestlige verden, fordi der under krigen var stort set ubegrænsede medler til forskning og udvikling af dieselelektrisk teknik - det er jo det, man bruger i ubåde.
GM-maskinerne er et af de bedste køb, DSB nogensinde har gjort.
Men også det var heftigt omdiskuteret dengang i 50erne, hvor et traktionsudvalg anbefalede diesel i stedet for elektricitet.
De, som i andre tråde har travlt med i mere eller mindre høflige vendinger at diskutere olie versus strøm i vore dage, skulle måske tage en slapper og fordybe sig i udvalgets betænkning fra 1956.
Biblioteket skal kunne skaffe den.
Som I ved: Et folk, som ikke kender sin historie, er tvunget til at gentage den.
Og hvad er det så i øvrigt for en sovevogn, jeg skimter i baggrunden.
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig