K12 (Generelt)
Evt. indsættelse af IC4 på Svendborgbanen kan vel næppe kaldes en forbedring. Så var det mere 'humant' over for os sagesløse passagerer at nedlægge driften helt eller skifte operatør.
For at læserne ikke helt skal snydes for lidt illustration og tankegods, medfølger dette billede fra Svendborg banegård, taget den 24. september 2011. Teknisk er det måske ikke særlig godt eller interessant, men det viser noget af det allersidste og ældste jernbaneinventar i Svendborg, næst efter banegården selv.
Masten bag bommen - for det er den, det drejer sig om - har igennem mange år ingen betydning haft, men i sin tid sad der belyste tavler med spornumre i toppen. Dengang kunne man jo risikere, at der kom tog fra tre retninger - Odense, Nyborg eller Faaborg - ja, dybest set kunne der vel også komme tog fra Law'land (med færgen!), men de ville vel så komme til banegården ad Nyborg-sporet, når først de var rangeret i land.
Nå, det var lidt fableri, alt sammen pga. en gammel mast. Men lad os bede til, at IC4 'nøjes' med at køre landsdelskørsel, hvor det vel ikke kan gøre så megen skade - der kommer jo altid et andet tog til.
Venlig hilsen,
Aleman