Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gåden i gaden (Generelt)

af Leif Jørgensen, København Ø., 20/9 2011, 12:55 (4814 dage siden) @ Aleman

I besættelsens sidste måneder var Jernbanegade spærret, og linie 11, 14, 15 og 16 omlagt ad Vesterbrogade. Tyskerne ønskede nemlig ikke sporvogne forbi Dagmarhus, som de var rykket ind efter bombardementet af Shellhuset.

I 1965 forsvandt sporvognene så permanent fra Jernbanegade, da linie 14 blev omstillet til busdrift (linie 11 og 15 blev nedlagt i hhv. 1958 og 1963). Linie 16 blev atter en gang omlagt ad Vesterbrogade, indtil den også blev omstillet til busdrift i 1970. Denne gang skyldtes ændringen det lidt mere prosaiske forhold, at man etablerede en busterminal i Jernbanegades forlængelse ved Utrecht-bygningen - forgængeren for den terminal der nu er veget for metrobyggeriet.

Så svaret må vel være: spor, men ingen sporvogne.

Med venlige sporvogn-hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak