Fotografassistent og seniorkonsulent Karup-Herning km 19,2 (Generelt)
En helt anden snak: Hvad laver en senior-fotografassistent/konsulent ? Støtter han stativet -evt. fotografen, så disse ikke styrter midt i optagelsen, -skifter han film, eller er det hans opgave at sørge for, at fotografen er sporfri i gerningsøjeblikket ???
Kære Per
Tja, de hænger ikke på træerne. Dels kræves der 55-60 års jernbanejubilæumsanciennitet dels kræves der en såkaldt fotografisk hukommelse ud i selv de mindste jernbanerelaterede finurligheder så som tognumre, forlagte krydsninger og skelen mellem signaler med og uden stopfald.
Jeg benyttede mig første gang af en fotografassistent/seniorkonsulent (med egen madpakke) under en nedlagt-og-nu-asfalteret-bane-inspektion Karup-Herning onsdag den 30. november 2005 (jf. ovenstående vedr. Gedhus og Ilskov tidligere i denne tråd). Ordningen kan stærkt anbefales - især under inspektion af midtjyske hedestrækninger, hvor der godt kan være lidt langt mellem stationerne.
For de, der har orket at læse med hertil, kvitterer jeg med et billede fra ovenfor omtalte vandretur Karup-Herning. Billedet viser kilometerstenen i km 19,2. Det er kilometerstenen til venstre.
Dette bringer mig så afslutningsvist frem til et ca. 25 år gammelt indlæg hørt under en undervisningslektion på DSB kursuscenter Knudshoved, hvor der i et eller andet fag (jeg husker ikke hvilket) indledtes med følgende: "Når man skal [et eller andet om at udmåle afstande eller lignende] udvælger man sig en stillestående genstand ude i landskabet. Det være sig f.eks et træ, en flagstang eller en DSB driftsområdechef....."
Sammenligningen falder i øvrigt ganske til gulvet i relation til bemeldte fotografassistent og seniorkonsulent, hvilket kendere vil vide.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Km 19,2 mellem Gedhus og Ilskov, onsdag den 30. november 2005. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen. Fotografassistent og seniorkonsulent: Ove Nygaard.