Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

repræsentativt privatbanemat. i ex-HT-området (Generelt)

af Leif Jørgensen, København Ø., 1/9 2011, 22:39 (4836 dage siden) @ Niels Munch

Nu spiller det vel også ind at de forskellige privatbaner alle dage har haft forskellige behov:

* Banerne nord for København har traditionelt haft en stor persontrafik
* På Lolland betød sukkerroerne meget godttrafik om efteråret
* På flere jyske baner var der langt mellem endestationerne
* På enkelte baner som Gribskovbanen og Østbanen var samling og deling af tog undervejs hverdag
* En del baner havde tog eller vogne der fortsatte på DSB's spor og skulle følgelig leve op til DSB's krav

Og så fremdeles. Det der har været nyttigt eller nødvendigt et sted har måske ikke været det andet og omvendt. Hvad skulle man f.eks. med et lokomotiv med 1.000 hk hvis man næsten ingen godstrafik havde? Eller modsat, flere personvognsstammer hvis de fleste persontog kunne klares med en enkelt skinnebus?

Med venlig forskelligartede hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere
DSB ME1526

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak