Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

I see four... (Generelt)

af Aleman, 19/8 2011, 22:59 (4849 dage siden) @ KimC

Hvad er i øvrigt IC4's marchhastighed? Da jeg gik langs med sporet, kom der en masse IC 3 og ER 4 med afsindig fart (så jorden buldrede), men da dette togsæt kørte forbi, skete det i mageligt luntetrav - som en bedaget, gammel skinnebus. Hvor hurtigt kan disse tog køre - og er der eksempler på, at de har nået deres (estimerede) tophastighed i almindelig drift?

Lyset falder på toget, og skyggen af køreledningsmasten går ind over sporet. Eftersom vi er på banen over Fyn går jeg ud fra at IC4 tget er på vej vestpå, hvor flexlineren på det efterfølgende billed er for østgående.
Ifølge DMI har der i dag været vestenvind med hastigheder på 10-12 m/s.

IC4 toget har dermed modvind, og flexlineren medvind. Så enkelt der det såmænd.

Mine erfaring med IC3 (ja, der skal stå I-C-Tre) er - på nær én undtagelse - at deres maks hastighed er ca. 50 km/t. Den ene undtagele var til gengæld også alle pengene værd.

Hmmm - det stemmer med dine iagttagelser: IC4 er på vej vestpå, IC3 østover. Det kan selvfølgelig forklare IC3'erens høje hastighed. Men der kom en hel del IC3-kloner den anden vej, og de kørte skam også hurtigt, så - hvad skal den spidse snude på bumletoget egentlig til for? Og kunne IC4 måske ikke snarere sættes ind på den kommende letbane i Københavns omegn - der bliver hastigheden vel nogenlunde moderat, og der bliver vel heller ikke brug for catering og toiletter, hvorved man kunne spare nogle elektroniske duppeditter?

Venlig hilsen,

aleman

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak