Hvad er den bedste togfilm nogensinde? (Generelt)
Hejsa
Jeg har fulgt lidt med i tråden herinde. Hvis vi skal snakke om den bedste danske jernbane film på dansk jord, så er min favorit Her er banerne - en sort hvid film om Fredricia banegård anno 1948 i denne stilrene, danske dokumentarfilmklassiker om aktiviteter døgnet rundt på det vigtige trafikknudepunkt. Den er optaget af Nordisk Film, skrevet og iscenesat af Theodor Christensen, fotograferet af Fritz Olsen.En fremragende film for folk med interesse for epoke 3..
Men men men, jeg søger lidt hjælp til at opklare spørgsmålet om en gammel krigsfilm som jeg en gang har set i tv og som jeg ikke kender titlen på. Den var så vit jeg husker i farver, og den mindede en smule om den film som er blevet nævnt herinde "Toget". MEN det jeg husker fra den, er noget med damp tog, transport af soldater - mener måske det var engelske soldater og ikke fanger. Under vejs kørtes der igennem bjerg pas, der var 2 togstammer og 2 maskiner - den ene var fjenden. Og for at forhindre fjenden i at indhente dem, stoppede de flere gange og fjernede spor stykker af en 3 - 4 meters længde bag ved toget. Der var også et tidspunkt fjentlige jæger fly der skød mod toget - jeg husker det som Tyske Messerschmitt Bf 109'er eller i den stil..
Er der evt. nogen herinde der kan nikke genkende til hvilken film det kan have været, så hører jeg gerne om en tittel..
Mvh. D 826