Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Hilsen fra Svendborg" (6 billeder)

af Niels Munch, 6/11 2010, 12:52 (5132 dage siden)

Kære alle,

Selv om jeg med jævne mellemrum har frekventeret Svendborg, er det nok ikke det sted, hvor jeg har fotograferet mest. Det hænger nok også sammen med, at privatbaneæraen jo var forbi, da jeg begyndte at færdes på Sydfyn med kamera …...

Som en beskeden kvittering for de Svendborg-indlæg, der på forskellig vis har dukket op her i forum, bl.a. dette, vil jeg præsentere et kort strejftog over tid.

Jeg lægger ud med et postkort, købt i kiosken på Svendborg St. i 1958:

[image]

Mit bud er, at kortet er fra 1953-54, idet jeg vurderer, at de 2 DSB-rutebiler kan være de 2 AUSTIN-busser (419 og 420), DSB Rutebiler i Svendborg modtog i 1953. Karosserierne er tydeligvis fra DfA i Odense, der netop på dette tidspunkt havde introduceret denne nye karosseriform. Kunne bussernes tilkomst måske oven i købet skyldes Svendborg-Fåborgbanens nedlæggelse?

Selv om privatbaneæraen var ovre, kunne man alligevel møde ”eksotisk” materiel i Svendborg:

[image]
DSB Df 131, Svendborg 25.07.1962 (nm).

Søfartsskolen ses i baggrunden. Df 131 ex SFJ 31 blev bygget i 1914 af SFJ selv og var kendelig på bl.a. domernes facon. De 3 Hs-maskiner bagved er nr. 391, 384 og 393.

Mo-tog fik jeg aldrig fotograferet – de var jo overalt! Men røde tog:

[image]
MRD-MR+MRD-MR (tog 2758), Svendborg 24.06.1983 (nm).

Og:

[image]

[image]
MQ 4951-4971, Svendborg i juni 2001 (nm).

Endelig runder jeg af med et postkort fra banernes barndom i Svendborg:

[image]

Bedste hilsener
Niels

"Hilsen fra Svendborg" (6 billeder)

af ljbanen, 6/11 2010, 15:53 (5132 dage siden) @ Niels Munch

Skønne billeder fra min Fødeby. :-)

"Hilsen fra Svendborg" (6 billeder) - plus lidt mere

af Aleman, 8/11 2010, 05:46 (5130 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Selv om jeg med jævne mellemrum har frekventeret Svendborg, er det nok ikke det sted, hvor jeg har fotograferet mest. Det hænger nok også sammen med, at privatbaneæraen jo var forbi, da jeg begyndte at færdes på Sydfyn med kamera …...

Som en beskeden kvittering for de Svendborg-indlæg, der på forskellig vis har dukket op her i forum, bl.a. dette, vil jeg præsentere et kort strejftog over tid.

Jeg lægger ud med et postkort, købt i kiosken på Svendborg St. i 1958:

[image]

Mit bud er, at kortet er fra 1953-54, idet jeg vurderer, at de 2 DSB-rutebiler kan være de 2 AUSTIN-busser (419 og 420), DSB Rutebiler i Svendborg modtog i 1953. Karosserierne er tydeligvis fra DfA i Odense, der netop på dette tidspunkt havde introduceret denne nye karosseriform. Kunne bussernes tilkomst måske oven i købet skyldes Svendborg-Fåborgbanens nedlæggelse?

Selv om privatbaneæraen var ovre, kunne man alligevel møde ”eksotisk” materiel i Svendborg:

[image]
DSB Df 131, Svendborg 25.07.1962 (nm).

Søfartsskolen ses i baggrunden. Df 131 ex SFJ 31 blev bygget i 1914 af SFJ selv og var kendelig på bl.a. domernes facon. De 3 Hs-maskiner bagved er nr. 391, 384 og 393.

Mo-tog fik jeg aldrig fotograferet – de var jo overalt! Men røde tog:

[image]
MRD-MR+MRD-MR (tog 2758), Svendborg 24.06.1983 (nm).

Og:

[image]

[image]
MQ 4951-4971, Svendborg i juni 2001 (nm).

Endelig runder jeg af med et postkort fra banernes barndom i Svendborg:

[image]

Bedste hilsener
Niels

Til Niels.

Tak for nogle meget spændende billeder fra Svendborg. Postkortbilledet har moret mig meget - i en 7-års periode boede jeg lige bagved foto-standpunktet med frit udsyn over banegården. Af ændringer i gadebilledet kan man nævne, at den lille helle, hvor pølsevognen meget strategisk er placeret, siden da er vokset betydeligt og nu strækker sig hen til stationens hovedindgang. Hellen kaldes lokalt for 'Langelinie'.
Posthuset bagest er til salg/leje, og det er gode, rummelige lokaler, skulle jeg hilse og sige.

Men hvad jeg især studsede over, er billedet af MR/MRD fra 1983. Der, helt yderst til venstre, holder nemlig min daværende 'bil', en orange Citroën 2 cv Azu ('vaskebrædtet'). Det var den eneste af slagsen i miles omkreds, og jeg holdt netop meget lige der på 'Langelinje'. Desværre er billedet for pixeleret til, at jeg kan nærlæse nummerpladen, men det må være min gode, gamle 'Clotte-Skrotte', som venner kaldte den. Til sidst bestod den mere af glasfiber og epoxy end af jern...
Jeg kvitterer med et par andre Svendborg-billeder:
[image]
I løbet af 1990'erne kunne man ofte se besynderlige tog i Svendborg. Den 10. februar 1995 havde byen endda besøg af hele to forskellige, private operatører, næsten som en forsmag på de truende privatiseringer. På billedet foroven ses OHJ DL 39, der afhenter nogle FAF-silovogne til SFvJ i Faaborg. Med sig har lokomotivet en ex-Mayovogn samt en personvogn. Turen gik til Ringe, hvor maskinen løb om og trak toget til Faaborg. Ja, det var tider, hvor man stadig kunne køre lidt rundt på Fyn! Lynetten i baggrunden holdt og hvilede sig - den var kommet langt, langt hjemmefra.
[image]
Det var Hornbækbanens Ym 53, der tilbragte weekenden i Svendborg. En skam, at det ikke var sådanne tog, der kom til at afløse MR-togene - de havde været bedre end de talentløse Desiroer, der kører nu, hvor to passagerer kun lige kan klemme sig ned ved siden af hinanden i de umagelige sæder (Desiroerne er jo cirka 30 cm smallere end rigtige tog, og det mærkes). Benpladsen er heller ikke for god, men den var meget værre i de tyske, røde udgaver - der til gengæld havde en afskærmet 1. klasse med ret god plads (nedklasseret til 2. klasse).
Nå, men der kørte også andet materiel på Svendborgbanen:
[image]
En dag i 1996 kom Nærumbanens Regiosprinter nemlig på besøg. Hensigten var at afprøve denne sporvogn på banen. Den var da også lys og rummelig, men knapt så komfortabel på længere rejser, så den kørte tilbage til sin hjemegn efter et par ture. Her ses den den 19. september i byen, mens en af de lokale bybusser hilser den - farvemæssigt havde de to passet godt sammen.
[image]
Og her er Regio-Sprinteren klar til afsked - tilbage til Sjælland!

Venlig hilsen,
Aleman

"Hilsen fra Svendborg" (6 billeder) - plus lidt mere

af Niels Munch, 8/11 2010, 07:51 (5130 dage siden) @ Aleman

Hej Aleman,

Tak for de supplerende billeder - sikke en materielvariation, man har kunnet træffe på i Svendborg! Heri naturligvis også indregnet din 2CV!!

Bedste hilsener
Niels

Avatar

"Hilsen fra Svendborg"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/6 2011, 23:59 (4922 dage siden) @ Niels Munch

Pinsesøndag (derfor flagningen) i 1980 var jeg et lille smut forbi Svendborg og fik disse billeder i kassen. Lidet anede jeg, at jeg 10 år senere skulle blive chef dér med ansvar for strækningen Pederstrup-Svendborg, Faaborg og Rudkøbing. Og lidet anede jeg, at Svendborg stations billetkontor ville udbrænde aftenen før K91. Men det er jo alt sammen historie nu. Desværre havde jeg ikke åndsnærværelse nok til at fotografere i Svendborg i den periode (01.06.1990-01.03.1992), hvor jeg arbejdede og boede i byen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

MR 4051+4052 er ankommet som tog 2730 og venter på at afgå som tog 2731.

[image]

Som ovenstående. Bemærk skiltet under perrontaget - uautoriseret design, der ikke passer til hverken det gamle eller det nye design.

[image]

Stationspladsen set mod nord/nordøst.

[image]

På stationspladsen holdte denne Bgh 50 86 29-63 125-2, Rev K 19/8 1977, 140 km/t.....

[image]

.....og denne Bjh 50 86 29-24 301-7, Rev A 16/10 1978, 120 km/t.

Alle fotos: Svendborg, Pinsesøndag den 25. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

Avatar

"Hilsen fra Svendborg" 2

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/6 2011, 11:59 (4922 dage siden) @ Niels Munch

Jeg havde åbenbart en forkærlighed for Svendborg. For selv om jeg havde fotograferet dér allerede 25. maj 1980, vendte jeg ca. 5 måneder senere tilbage og tog endnu en række billeder.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Ærøfærgens færgeleje.

[image]

MR 4014+4013 i spor 1. Bemærk perronhøjden. Det er mig bekendt eneste sted uden for S-togsnettet, at der fandtes så høj en persontogsperron.

[image]

I forgrunden overkørslen for Brogade. Bommene er endnu manuelt betjente, men automatiske bomme er under etablering.

[image]

Indgangssporskiftet. Sporskifte nr. 1. Bemærk bomtrådtrækket på betonmuren til venstre.

[image]

Km. 47,5 umiddelbart sydvest for overkørsel nr. 116. Set mod Odense. Jeg ved ikke rigtig, hvorfor jeg har taget dette (elendige modlys-)billede. Men det var vel været for at illustrere, at der engang har været to parallelle jernbanespor her mod henholdsvis Odense og Faaborg. Sporet mod Odense ligger på billedet på Faaborgbanens plads.

[image]

Udsigt fra Brydegårdsvej mod sydvest, dvs. mod Odense. Banen mod Faaborg har grenet fra til venstre ca. midt i billedet. Til venstre Kogtvedvej, hvorpå fotografens Volvo PV 444 fra 1958 og med todelt forrude er parkeret.

Alle fotos: Svendborg, medio oktober 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

"Hilsen fra Svendborg" 2

af T. Rithmester ⌂, Struer, 4/6 2011, 13:19 (4922 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Det er altså nogle lækre billeder du disker op med :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

"Hilsen fra Svendborg" 2

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 4/6 2011, 21:26 (4921 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

... Til venstre Kogtvedvej, hvorpå fotografens Volvo PV 444 fra 1958 og med todelt forrude er parkeret.

Jeg syntes også godt at at jeg havde set samme automobil gå igen et par gange i din udemærkede serie fra Gl. Frederikshavn Station ;-)

--
[image][image][image]

"Hilsen fra Svendborg" (6 billeder)

af steen møller jensen, 4/6 2011, 22:50 (4921 dage siden) @ Niels Munch

sagt med et stort bredt grin og glimet i øjet , nu ved jeg godt at jeg kommenterer et billede der blev lagt ud for laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid siden . men mit sløve sind har først lige fanget det nu :-D .
men flg kommentar stemmmer ikke helt

"Søfartsskolen ses i baggrunden. Df 131 ex SFJ 31 blev bygget i 1914 af SFJ selv og var kendelig på bl.a. domernes facon. De 3 Hs-maskiner bagved er nr. 391, 384 og 393"

vil bare lige sidde her og dyrke lidt flue k......i :-D :-D det er nu navigations skolen og ikke søfartsskolen man ser i bagrunden :-P :-D :-D søfarts skolen ligger set på billedet lidt til venstre for (har selv gået der . dog liiiiige et par år senere end billedet er taget ):-D :-D nå det var mit ligegyldige og intetsigende indlæg for idag :-P

"Hilsen fra Svendborg" (+ 3 billeder)

af Niels Munch, 26/8 2011, 23:40 (4838 dage siden) @ Niels Munch

Jeg vil godt supplere med nogle aktuelle fotos fra et Svendborg uden omløbsmulighed:

[image]
Svendborg Station 20.08.2011 (nm).

[image]
Svendborg Station 21.08.2011 (nm).

[image]
M/S Helge i Svendborg Havn 22.08.2011 (nm).

Yderst til venstre ses en meget lille bid af Navigationsskolen.

M.v.h.
Niels

"Hilsen fra Svendborg" (+ 3 billeder)

af ljbanen, 27/8 2011, 12:54 (4838 dage siden) @ Niels Munch

Dejlige billeder fra min Fødeby.

"Hilsen fra Svendborg" (+ 3 billeder)

af Ulrik Ernst, 8/11 2011, 17:00 (4764 dage siden) @ Niels Munch

Så kan jeg suppeler med et par mørke November billeder fra i dag For nu forsvinder endnu en del af Svendborg banegård sten for sten.
Nedrivnings sjakket sortere simpelhen stenene til vidre genbrug, og stabler dem pænt på paller der skulle jo være ret gode penge i brugte mursten.

[image]
den del af banegården som rummede nedgangen til den forlængst nedlagte perrontunnel og toiletterne er meget tæt på af være en saga blot.


[image][image]
Alle fotos er optaget en mørk 8. November 2011 og desværre kun med mobil tlf

Veterantog kalender
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak