Datering af billede
At datere et billede kan være lidt af en opgave i sig selv. Jeg fandt vedhæftede luftfoto af Svendborg i en turistbrochure fra 1991 - og her må jeg med det samme håbe på tilgivelse fra fotoets retmæssige ejer, det fremgår nemlig ikke af brochuren, hvem der har ophavsretten. Og desværre er gengivelsen ikke optimal - billedet er næsten i A3-størrelse, men jeg kan kun scanne i A4.
Nuvel, brochuren er dateret 1991 - men allerede ved første, overfladiske øjekast kunne jeg se, at der var noget, der ikke stemte - herom senere. Men hvad er der af 'nagelfaste' ting at holde sig fast i? Naturligvis kan den ene og den anden villaejer sikkert sige, at dét skur eller dét træ stammer fra dét år - vi jernbanenørder bruger andre parametre:
På venstre side af billedet holder i alt tre FAF-vogne samt en mængde vintankvogne og almindelige, lukkede brune vogne. De kan ikke rigtigt bruges, da de kan dække over 'et par årtier', sådan cirka. Men går vi til højre på billedet, lige efter midten, får vi 'sikre spor' at gå efter. Her t.h. for det flotte toldkammer - den store, rødbrune bygning med skifertaget lige under lystbådehavnen - holder et par brune godsvogne samt en rød postvogn (?). Datoen for ophøret med ambulerende postvogne på Svendborgbanen har jeg ikke, men de næste to vogne giver et sikrere holdepunkt.
Det er nemlig en rød Bg-vogn (?) samt en brun BDh (CAe). Disse BDh-vogne kørte på Svendborgbanen i begyndelsen af 1980'erne, men så vidt jeg husker ikke i 1985, hvor MR stod for (stort set) al toggangen med passagerer (på minuttallene .19 og .49).
Flere spor ses lige ved Havnegadeoverkørslen (nedenfor toldkammeret), hvor man kan ane et rødt DSB-skur med gråt tag samt et par røde DSB-tjenestebiler. Skuret målte jeg op i august 1980, hvor det dengang havde sort tagpaptag. Omkring 1983 blev der lagt lyst aluminiumstag på det, men cirka et år efter blev skuret revet ned pga. vejudvidelse. Endnu et ankerpunkt er det manglende "Hafniahus", der blev opført i 1986 til erstatning for de lave, grå bygninger lige nedenfor de to passagervogne. Og helt lokalkendte vil bemærke, at Svendborgs nye vartegn, den sorte granitterning, endnu ikke er på plads på det lille torv lige nedenfor kirken i midten af billedet - her mangler jeg desværre det præcise årstal for opstillingen, men den blev politisk besluttet at forære den til byen omkring 1983. Så mit bud er altså sommeren 1983 - men det skulle interessere mig at høre fra andre deltagere i dette forum.
Færgefolk vil nok bemærke, at det gamle leje for Skarø-Drejøfærgen endnu er i brug - i dag er det flyttet ned til det gamle Langelandsfærgeleje, hvor der på billedet ligger et fragtskib. Jeg mener, at flytningen fandt sted i 1990'erne. Helt til højre ser man det gamle jernbanepakhus fra 1876, der lige netop fik lov at opleve banens 125 års jubilæum i 2001. Året efter blev det samt hovedparten af Svendborgbanens andre bygninger jævnet med jorden - i bogstaveligste forstand. Jeg fulgte det på allernærmeste hold, minut for minut, og pakhuset ligger den dag i dag stadig på stedet. Mursten, mørtel, beton osv. blev nemlig knust under øredøvende spektakel igennem flere dage og brugt som fyld, hvor hullet efter bygningens kælder var - så pakhuset findes altså stadigvæk, omend det bliver grumme svært at samle puslespillet igen! Men hvad, der skal jo også være noget for fremtidens arkæologer...
Venlig hilsen,
Aleman
Dette billede viser udflugtstog med E 991 i Svendborg i 1984, og her ser man tydeligt det omtalte skur (med nyt, lyst tag) lige til venstre for billedets midte. Bemærk i øvrigt også den gamle stationslygte til venstre i billedet. I dag ligger dette område brak, uden spor, bortset fra en glemt sporstopper ved overkørslen.