Privatbanernes rangertrækkraft (HFHJ)
Et ganske interessant emne og vi kan jo haabe paa at vi tilsidst kommer hele vejen rundt og faar billeder af de fleste danske privatbaners rangertratorer.
PS Hvis billederne er som et kortspil som Niels insinuerer er jeg bange for at han sidder med alle trumferne
Her er par billeder fra HFHJ:
Det foerste er af HFHJ T3 vel en af de mest saeregne rangertraktorer ved de danske privatbaner. HFHJs foerste traktorer blev anskaffet i 1932. Det var to svenske AB Slipmateriel Bjurstroem benzinmotor traktorer T1 og T2 som blev stationeret i Frederiksvaerk henholdsvis Hundested. Efterhaanden blev rangerarbejdet i Frederiksvaerk saa omfattende at HFHJ maatte taenke paa forstaerkning. I loeber at 1956 byggede HFHJ saa rangertraktoren T3 paa deres eget vaerksted med en bogie fra Maybach motorvognen M7, en Frichs 175 HK dieselmotor og diverse dele fra andre lokomotiver. T3 viste sig at vaere ganske driftsikker og gjorde god tjeneste i Frederiksvaerk. Den fik paa et tidspunkt en ny Leyland diesel motor og blev endeligt udrangeret og solgt til DJK i 1989.
T3 Frederiksvaerk 1974
Ogsaa den anden Bjurstroem traktor blev tilsidst slidt op og i 1961 anskaffedes fra danske Nagboel i Lunderskov formedelst 80.000 Kr den dieselmekaniske traktor T4. Den var forsynet med en 115 HK Leyland dieselmotor med kaedetraek.
T4 Hundested 1975
Det sidste billede er vel naeppe en rangertraktor men et arbejdskoeretoej benaevnt M5. Fartoejet er ikke optaget i Jernbanen.dk liste over HFHJ motormateriel med mindre det skulle vaere enheden benaevnt MT6? Kan en af laeserne mon klarlaegge M5s historie?
M5 Vibehus 1975
Kildemateriale: DJKs bog nr 34 om HFHJs rullende materiel samt Jernbanen.dk.
Mvh
Steen