Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Privatbanernes rangertrækkraft (HFHJ)

af Steff, 29/8 2010, 08:55 (5200 dage siden) @ Steen Larsen

Hej Steen

Det afbildede køretøj MT 5 hører vel rettelig hjemme under kategorien ”hjemmesløjd”. Undervognen blev i sin tid bygget som en serie af tre såkaldte ”dobbeltrettede” 3 akslede motorvogne nummereret GDS M 3 – 5. Det vil sige at der var førerrum i begge ender. De blev byggede af Triangel i 1932 med byggenumrene 1341 – 1343.
”Vores” motorvogn (M 5 byggenummer 1343) fik i 1956 udskiftet benzin motoren med en Leyland dieselmotor på 150 Hk.
Da GDS anskaffede Y-tog, blev Triangel motorvognene overkomplette og i 1964 blev M 5 ombygget ved GDS til en motortrolje for brug ved Baneafdelingen og benævnt MT 5. Motoren blev ændret til en Scania-Vabis D 622 6 cyl. dieselmotor på 135 Hk. På undervognen blev der opbygget et lille førerhus og lad og i den modsatte ende, blev den udstyret med en Hiab-kran.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak