Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Skive-Glyngøre (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/6 2011, 11:08 (4900 dage siden) @ Poul Andersen

Prøv at se i Mogens Duus bog "Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors" side 121, under afsnit "Sallingbanen 125 år (2009)".

Det er bestemt en interessant diskussion. Folketinget har ved lov bemyndiget ministeren til at indstille driften og nedlægge strækningen.

Diskussionen går her på, om ministeren efterfølgende har instrueret (embedsmændene i) DSB/Banedanmark om at indstille driften og nedlægge strækningen eller om (embedsmændene i) DSB/Banedanmark efterfølgende "har gjort det af sig selv" uden ministerens viden, bemyndigelse, tilladelse eller (stiltiende) accept.

Det er en "problemstilling", der er skrevet tykke bøger om. Jeg anbefaler "På ministerens vegne", Gyldendal 1987 (flere forfattere), og "Ministeransvar", Jurist- og Økonomforbundets Forlag 1997, af højesteretsdommer Jens Peter Christensen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak