Skive-Glyngøre (Jernbanen i dag)
Prøv at se i Mogens Duus bog "Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors" side 121, under afsnit "Sallingbanen 125 år (2009)".
Det er bestemt en interessant diskussion. Folketinget har ved lov bemyndiget ministeren til at indstille driften og nedlægge strækningen.
Diskussionen går her på, om ministeren efterfølgende har instrueret (embedsmændene i) DSB/Banedanmark om at indstille driften og nedlægge strækningen eller om (embedsmændene i) DSB/Banedanmark efterfølgende "har gjort det af sig selv" uden ministerens viden, bemyndigelse, tilladelse eller (stiltiende) accept.
Det er en "problemstilling", der er skrevet tykke bøger om. Jeg anbefaler "På ministerens vegne", Gyldendal 1987 (flere forfattere), og "Ministeransvar", Jurist- og Økonomforbundets Forlag 1997, af højesteretsdommer Jens Peter Christensen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen