Tinglev-Tønder, opsummering (Jernbanen i dag)
Hvad er den aktuelle status på Tinglev-Tønderbanen?
Som det fremgå andet sted i denne tråd, er banen "spærret". I Netredegørelse 2012 (side 22) er banen "spærret og derfor ikke tilgængelig for jernbanedrift". (Kun strækningen Nykøbing Falster-Gedser har samme status).
I forbindelse med den politiske aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev det bl.a. aftalt at "screene" strækningen Tinglev-Tønder. Resultatet af screeningen kan læses i en rapport (side 98-110) herom udgivet i september 2009 samt i et bilag (side 3-17) til rapporten. Ifølge rapporten skal der investeres 225 mio. kr., inden banen kan genåbnes for godstrafik.
Og vi kan da lige opsummere, hvad der tidligere har været fremme her i Forum:
Tønder-Tinglev er stadig blot spærret for trafik. Og her vil ministeren have undersøgt om den kan bruges i det dansk-tyske trafiksamarbejde, så TT-banen er ikke opgivet endnu. (Jf. dette indlæg fra 25. marts 2011).
På Togsim.dk står der at ministeren har udtalt at der absolut ikke er planer om at pille skinnerne op (andet end i overkørsler), fordi man mener den godt kan blive samfundsøkonomisk rentabel på et senere tidspunkt, så man har ikke opgivet den, derfor er det mærkeligt, at den nu ifølge BaneDK er decideret lukket, men det er nok for at få lov at pille skinnerne op i overkørslerne. (Jf. dette indlæg fra 24. november 2010).
Det er en almindelig udbredt misforståelse, at Banedanmark selv kan bestemme hvor der skal ligge skinner eller ej. Det er en politisk beslutning om en jernbane skal skal være i drift, være hvilende eller nedlægges helt.
Hvis det politiske system beslutter at sætte banen mellem Tønder og Tinglev i drift igen, bliver der sat penge af til formålet og disse penge tilflyder Banedanmark, således at projekteringen og arbejdet kan sættes i gang.
Ministeren har åbenbart valgt mellemløsningen - hvilende - og vi andre kan så vente og se, hvad der sker ....... (Jf. dette indlæg fra 24. november 2010).
Den er mig bekendt ikke længere blot hvilende (i hvert fald fra næste år), men decideret lukket. (Jf. dette indlæg fra 24. november 2010).
Jeg har prøvet at "forske" lidt i de forskellige termer. Det fremgår af Netredegørelse 2012, at et sidespor kan være "åbent", "hvilende" eller "lukket" (listen er udtømmende og der er således ikke andre end disse tre muligheder).
Derimod findes der ikke en "akademisk" fortegnelse over, hvilke forskellige former for status en strækning kan have. Og det har muligvis noget at gøre med, at strækninger typisk anlægges ved lov og at strækninger, der er anlagt ved lov, nedlægges ved lov. (Sådan er det ikke med sidespor).
Når en strækning nedlægges ved lov, sker det typisk ved, at Folketinget vedtager en bemyndigelseslov, der bemyndiger ministeren til at nedlægge en given strækning helt eller delvist for person- og/eller godstrafik gældende fra en dato, som ministeren fastsætter.
Så lovgivningsmæssigt har det været tradition for, at en strækning kun kan være "i drift" eller "nedlagt". Og det er begrebet "nedlagt", der nu anvendes i flere forskellige ikke-lovfæstede administrative varianter: Nedlagt, hvilende, lukket, spærret, indstillet, driften indstillet osv. osv. og nogen gange med ordet "midlertidigt" foranstillet, hvilket altsammen er med til at "forvirre".
Folketinget har tilbage i 1971 vedtaget en lov, der bemyndiger ministeren til at nedlægge banen, når han/hun "har lyst" og denne bemyndigelse er anvendt i et vist omfang: Der kører ingen tog, sporet er der endnu, men det kan ikke bruges. Og at der i øvrigt skal findes 225 mio. kr., inden der bliver lavet om på det. Bemærk i øvrigt at samme lov har bemyndiget ministeren til at nedlægge Herning-Skjern.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen