Y-toget i Skælskør (Generelt)
Hej Jens
Super godt initiativ og tusind tak for det.
Det glæder en vendelbo (og indavlet frederikshavner) som mig, at andre også nærer varme følelser for materiellet, som nu igennem en menneskealder har været en del af dagligdagen her på min hjemegn.
Og det har ganske rigtigt været mere reglen end undtagelsen at se SB's Y-tog med mellemvogne, så hvor er det godt, at I havde øje for at bevare en af mellemvognene, så der kan bevares et komplet 3-vognssæt.
Skagensbanens design på Y-togene er ganske rigtigt det allerflotteste i landet og er også en del af den danske jernbanehistorie, og det er en fornøjelse at se, hvor flot - og køreklart - toget er bevaret, inden forfald og graffiti har sat sit præg og gjort bevaring vanskeligere, hvilket ellers har været mere reglen end undtagelsen, selv ved det nyere materiel, der er søgt bevaret.
Det kan derfor godt være bekymrende, hvis såfremt at SB Y-togssættet nu rykker tættere på hovedstadens graffiti-helvede (?).
Ved overnatning udendørs i betænkelig nærhed af hovedstaden er det ikke et spørgsmål om dage, men om timer, inden de første klatsmørere har sat deres præg - uden hensyn til, om der er tale om museums- eller driftsmateriel.
Jeg håber at Y-toget engang kommer på besøg i Vendsyssel - måske til Skagensbanens 125-års jubilæum 24. juli 2015 (såfremt dette markeres på nogen måde ?) - for nu hvor Desiro-togene er enerådende hos NJ, så ville jeres flotte 3-vogns Y-tog sikkert vække opsigt og minde os om "gode gamle dage" ved et sådant arrangement.
Fortsæt endelig det gode arbejde og pas godt på jeres 3-vogns Y-tog - det er jo allerede historie og meget bevaringsværdigt.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Jeg er helt enig med forfatteren til det sidste indlæg. Veterantog er heldigvis mere end bare damploko og trævogne! Selvom jeg tilhører den generation, som blev flasket op med damploko og træmotorvogne, kan jeg godt se, at det er vigtigt, at jernbane- materiel fra senere perioder også bliver bevaret, meget gerne i køreklar stand. Det var et godt initiativ af Skælskør Jernbaneklubs medlemmer,at de som nogle af de før-
ste anskaffede et Y-tog, medens der endnu var noget at vælge imellem. At det lykke-
des dem at få fat i et Skagensbane-tog er jeg særdeles tilfreds med. Personligt sy-
nes jeg, at SB-s Y-togsdesign var noget af det flotteste i Danmark, og desuden var vognenes tagrytter ikke ødelagt af en eftermonteret aircondition som hos de fleste andre baner. Toget har puffere og trækkrog, og det skal nok vise sig at være en meg-
et praktisk foranstaltning ved fremtidige forflyttelser og transporter. Kun var det
synd for Skælskørfolkene, at de i sin tid kun havde råd til en motorvogn og en sty-
revogn, for toget er jo i virkeligheden konstrueret som et 3-vogns tog. Den manglen-
de mellemvogn (VL Yp 154, SB 22) stod stadig hos Regionstog i Holbæk, og derfor be-
sluttede Daniel og jeg at købe den, hvis det var muligt. Det var det, og vi købte den i 2010! Vores intention var at forære vognen til Skælskør Jernbaneklub, således at vi var sikre på, at et KOMPLET 3-vogns tog fra Skagensbanen blev bevaret i frem-
tiden. På grund af udviklingen i Skælskør fusionerede Skælskør Jernbaneklub og Vestsjællands Veterantog senere hen, og det var nok en udmærket foranstaltning. Nu er toget altså kommet i DJK-regi, og det vil jeg da kun opfatte som noget positivt,
for jeg har forstået, at den nye klubs medlemmer også er indstillet på, at SB Ym 4 - Yp 22 - Ys 12 skal bevares samlet for eftertiden. Hvor og hvordan toget så senere skal anvendes, ja, det har jeg allerede nogle ideer om, og dem kunne jeg godt tænke mig at fremlægge for Høng-folkene, men det vigste er, at et komplet 3-vogns Y-tog fra SB er reddet fra skærebrændren! Med venlig hilsen: Jens Gadmar, Holstebro.