tankvogne: Med et lillesidespring (Generelt)
Som et lille kuriosum til denne tråd om tankvogne m.v., må Århus Oliemølle og deres transportsystem næsten lige nævnes.
Oliemøllen anskaffede i tiden efter 1. verdenskrig et antal MACK lastbiler (model 1918), der stammede fra de amerikanske overskudslagre med materiel, som skulle have været leveret til Ententen under 1. verdenskrig, våbenstilstanden trådte dog i kraft inden dette skete.
Lastbilerne var udstyret med kædetræk, og kunne køre ca. 3 km. pr. liter benzin, og havde faste gummiringe på hjulene. Så det har været noget af en oplevelse både som chauffør og tilskuer, når disse "bæster" med en topfart på 45 km/t kom buldrende af landevejen ned til havnen i Vejle, gerne med 2-3 store anhængere på slæb, (dengang var færdselsloven nok ikke lige så omfattende).
En enkelt Mack blev ombygget til tankbil, og fik hurtig kælenavnet "Rullepølsen".
På havnen i Århus havde fabrikken også tidligt nogle jernbanevogne, og
her brugtes disse Mack'er efter sigende også til rangering!
Den sidste af disse lastbiler blev først pensioneret omkring årtusindeskiftet +/-, altså efter at have været i arbejde i over 80 år, dengang lavede man materiel der kunne holde.
En anden skulle være blevet foræret til et jysk veteranmuseum en gang i tresserne. Denne eller muligvis endnu en, skulle være under restaurering et sted i landet ved et industrimuseum.
Jeg har desværre ikke på stående fod kunne finde nogle billeder af disse pragtfulde sorte kraftkarle. Men Lastbilmagasinet havde for nogle år tilbage en artikel om den sidste tilbageværende lastbil ved oliemøllen.
--