ONFJ B 27 (+ 1 billede + udsnit) (Generelt)
Den oprindelige undervogn stod ikke til at redde på grund af råd i træværket - desværre så SVJ G 40 undervognen var det bedste alternativ. En jernundervogn giver også mulighed for en godkendelse til 80 km i timen.
Lamperne. Tegningen fra Scandia viser lamper i tagrytteren, men der er intet spor af dem i tagrytteren. Til gengæld kan man se at de har siddet i den flade del af taget, og den type lamper kommer der i igen. Klubben råder over et sæt AGA lamper til det brug.
Det ville da være fint hvis nogen i dette forum kunne finde ud af hvilken type belysning SFJ anvendte på nyt materiel i 1906
Det I ser er lampestederne til gasbelysningen som her på billedet. Det er det eneste billede jeg kender af B 27 "live" fra SFJ-tiden. DSB fjernede gasbelysningen i 1949 og forsynede vognene med elbelysning (og trykluftledning). På originalen kan man også ane en gasflaske under vognen, samt at vognen havde bremse.
....og lige et nærbillede af taget: