Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ONFJ B 27 (+ 1 billede + udsnit) (Generelt)

af UTJ, 14/6 2011, 21:49 (4909 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Den oprindelige undervogn stod ikke til at redde på grund af råd i træværket - desværre så SVJ G 40 undervognen var det bedste alternativ. En jernundervogn giver også mulighed for en godkendelse til 80 km i timen.

Lamperne. Tegningen fra Scandia viser lamper i tagrytteren, men der er intet spor af dem i tagrytteren. Til gengæld kan man se at de har siddet i den flade del af taget, og den type lamper kommer der i igen. Klubben råder over et sæt AGA lamper til det brug.
Det ville da være fint hvis nogen i dette forum kunne finde ud af hvilken type belysning SFJ anvendte på nyt materiel i 1906

Det I ser er lampestederne til gasbelysningen som her på billedet. Det er det eneste billede jeg kender af B 27 "live" fra SFJ-tiden. DSB fjernede gasbelysningen i 1949 og forsynede vognene med elbelysning (og trykluftledning). På originalen kan man også ane en gasflaske under vognen, samt at vognen havde bremse.

[image]

....og lige et nærbillede af taget:

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak