Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regler for forspand af forskellige dampmaskiner? (Generelt)

af Filip Gram, 10/6 2011, 19:30 (4917 dage siden) @ KimC

Nu vi er ved det med forspand, dengang Kong Frederiks IX's båretog blev kørt, var det to E maskiner der var forspændt toget. Men så vidt jeg har hørt var det kun den ene af dem der faktisk lavede noget, den anden havde man haft problemer med, og den trillede nærmest bare med og lavede lidt røg og damp. Er det korrekt, og hvis ja, hvilken af maskinerne var det der trak toget?

Historien, som jeg har hørt den, er at på 978 (forreste maskine) var kraftdamprøret klappet sammen, og den kunne derfor ikke trække. Det kunne 994 (bagerste maskine), men der var luftpumpen defekt, hvorfor den nødvendigvis skulle gå bagerst. Nu har sådanne historier det jo med at udvikle sig, men det er versionen jeg kender til og den er da hørt fra flere sider.

Nu kommer mig spørgsmå så til det: Kørte 978 efter den tur? Jeg ved godt at den først blev udrangeret 2 år efter, men det er jo bare formalia.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak