Med MX-persontog på Svendborgbanen, 1985, del 1 (Generelt)
Fandt lige nogen supplerende oplysninger, som jeg engang skrev inde i jernbanenyhedsgruppen;
Følgende er også hentet fra Svendborgbanen og er fra dengang da interessen
for jernbaner for alvor begyndte at gør sig gældende. Eksemplerne vil også
kunne kopieres til modeljernbanen. My og Mx kan fås i model og i hvert fald
Bg og Bgh´erne (CC) kan det også.
I 1978 blev de første MR-tog leveret. Svendborgbanen var et af de første
steder de tog over fra MO´erne.
Men da der stadigvæk ikke var MR nok, så var der først i 1980´erne stadigvæk
diverse lokomotivtrukne persontog på banen.
Omkring middagstid var der gerne to lokomotivtrukne persontog, ligesom der
ved 16-tiden afgik et med My fra Odense. Det var dën My der skulle gøre
aftengodstoget tilbage til Odense fra Svendborg. Personvognene overnattede
så her og blev brugt i et returløb til Odense dagen efter. Det løb var
officielt det sidste lokomotivtrukne persontog der forsvandt fra
Svendborgbanen, det skete i januar 1985.
Her følger så nogen eksempler på oprangeringer, på det tidspunkt var My 1112
samt alle Bgh´erne (tidl. CC) stadigvæk vinrøde.
Vinteren 1981/82:
Mx 1023 + Bv + Bgh + Bgh
My 1111 + Bgh + BDh + Bv
Sommeren/efteråret 1982:
Mx 1021 + Bg + Bgh + BDh
My 1109 + Bfh + Bg
My 1112 + Bgh + Bv + BDh
My 1126 + BD + Bgh
My 1102 + BD + Bv + Bgh
My 1105 + Bg + Bfh + BD
My 1108 + BDh + Bgh + Bfh
My 1106 + BD + Bv + Bg
My 1102 + Bv + BDh + Gs, bemærk denne oprangering. Et tip er at Gs-vognen
indeholdt cykler, men det kan naturligvis også have været noget hurtiggods
der der skulle videre til Odense.
Selvom det sidste lokomotivtrukne persontog forsvandt officielt i januar
1985, så ingen regel uden undtagelser (jvf. første afsnit i tråden).
Mvh
Claus