Det kan / må en steward (Generelt)
(Metro)
Så alle døre lukker altid samtidigt ? Det er ikke sådan at forreste dør forbliver åben, og lukkes i anden omgang ved manuel/steward betjening ? Der skulle man måske se på, hvordan det er løst andre steder.
Alle døre lukker samtidig.
Det lyder upraktiskt. Så det du siger er, at hvis stewarden kører med, og skal lukke døre manuelt, så er dørlukning ikke overvåget, og der er ingen efterkontrol ?
Vil da være banalt, at manuel betjening foregik i to punkter. Første manuelle dørluk, lukker alle døre, undtagen forreste. Steward kan så stå på perronen og overvåge dørene og sikre at ingen/intet sidder i klemme.
Derefter gå ind og lukke sidste dør, som man så også kan overvåge, ved at stå ved døren, indenfor.
Det er basalt set sådan det foregår på S-tog, hvis lkf ikke kan overvåge samtlige døre under afgangsprocedure.
Det kan til gengæld kontrolrummet, via kamera.
Det går nu meget godt hos S-tog, med at overskue dørlukning, en enkelt mand med op til 170 meter tog Også med manuel betjening, hvor lkf går ud på perronen og lukker alle døre undtagen forreste, som lukkes bagefter fra førervinduet.
I S-tog har føreren et vindue i siden af toget. Det er der ikke i et metrotog.
Uden betydning. Pointen er at alle døre overvåges, når de lukker. Ja sidste dør i et S-tog (ved manuel lukning) overvåges fra førerens sidevindue, i en metro kunne den sidste dør overvåges ved at stå ved døren (hvis man tilrettede proceduren, så den svarer til den i S-tog).
Måske kræver det nogle få ekstra sekunder, men det sker vel ekstremt sjældent, og vil give rigtig meget mere sikkerhed (efter min mening).