Nyt fra Indien(LTE/4.9G for ETCS inden FRMCS) (Generelt)
Hejsa
I Indien investerer man voldsomt i infrastruktur som et led i at udvikle landet. Et af projekterne er en ny "højhastighedsbane" fra Delhi til Meerut, der skal få rejsetiden fra ca 3 timer ned til en enkelt time (82 km). Banen bliver for det meste nybygget med tunneller eller på broer. De nye og de renoverede stationer får to (bevogtede) indgange, en specifikt for kvinder, og en for alle. Indgangen specifik til kvinder giver adgang til et særligt adskilt perronafsnit og en specifik vogn i toget, kun for kvinder.
De nye tog leveres af Bombardier (nu Alstom) som 30 x seks vognstog og 10 x tre vognstog. Der er optioner på 90 "vogne" til sammensætning af de togsætlængder man måtte have brug for.
Så man skulle mene, at de havde rigeligt at se til i dét projekt. Men nu har man netop indgået en aftale med Nokia om levering af et trådløst netværk, der skal indgå i ERTMS løsningen på strækningen. Det nye netværk bliver som det første i verden baseret på LTE/4.9G og er "forberedt for FRMCS" (Future Railway Mobile Communication System")
Jeg ved at ERA/UIC arbejder på FRMCS, men derudover har jeg holdt mig lidt ud af den diskussion, så er der nogle af ERTMS eksperterne her i gruppen, der vil kommentere på denne nyhed? Gerne på hvor langt man er med FRMCS, og hvilke fordele det giver ift ERTMS (udover forhåbentlig en lavere pris), og hvad "forberedt for FRMCS" reelt kan dække over.
Jeg synes selv det er lidt sjovt, at lande som Zambia (ERTMS Level 3) og Indien (FRMCS) ser ud til at få markant mere moderne signalløsninger, inden vi i Danmark er færdige med ERTMS level 2 (og vi er endda hurtige ift resten af Europa)
Lasse
https://www.nokia.com/about-us/news/releases/2022/01/25/nokia-and-alstom-to-deploy-priv...