Alstom og DB starter prøvedrift med batteri Talent 3 (Generelt)
Efter 3 års forsinkelse har Alstom (Bombardier) i slutningen af december endelig fået godkendt batteriudgaven af Talent 3 hos Eisenbahn-Bundesamt (EBA) og den planlagte testkørsel med passagerer i Baden-Württemberg kan begynde.
Testen er blevet udskudt med vilje. Dels virkede toget uden problemer på testbanen, så der teknisk ikke rigtig var noget at teste ift. det oprindelige oplæg, dels ønskede kunden at ressourcerne blev brugt på andre ting. Togsætet har nu fået en række ekstra/nye software pakker, der adskiller sig fra de allerede ordrede tog i Tyskland. Derudover har man brugt stand-still perioden, til at få designet en ERA godkendelsesproces for batteritog (som der heller ikke var). Så "forsinkelse" er nok ikke helt det rigtige ord at bruge - men det er tre år senere, end oprindeligt planlagt.
Bemærk at "Talent 3" ikke nævnes nogle steder i pressemeddelelserne, da platformen jo er solgt til spanske CAF. Bombardier nåede heller aldrig at få en ordre på Talent 3 i batteriudgave, mens Alstom har fået en ordre på Coradia Continental batteritog til Leipzig-Chemnitz.
Talent3 er ikke solgt til CAF. Der er indgået en forhåndsaftale om salg. Denne ventes at blive realiseret til september 2022
Det var iøvrigt siden 2018 ikke planen, at Talent3 skulle sælges med batterier. Istedet blev der arbejdet på en efterfølger til T3 platformen. Dette ingeniørarbejde er nu overført til Coradia Stream.
/Lasse