Jeg faldt over den her video, og han fremhæver Schweitz som et godt eksempel på et lille land der med succes har en fragt fordeling på 39% til banen hvilket ikke kun er langt højere end EUs 20% (AFAIR) men også højere end USAs. De har med succes integreret både passagerer og fragt, og uden at det koster en bondegård, selvom at de har en noget utaknemmelig geografi.
Hvis man kigger på hvad Schweizerne har brugt på at opbygge deres nuværende jernbanenet, så kan man vist dårligt sige at det ikke har kostet en bondegård. Fordi man har investeret flittigt og kontinuerligt i jernbanen i over 100 år, har man i dag et fintmasket net med kapacitet til store mængder fragt.
I Danmark er jernbanen skrumpet så meget ind, at jernbanegodt slet ikke er en fornuftig valgmulighed for langt de fleste virksomheder. Havne- og industrispor er nedlagt, halvstore industribyer som f.eks Billund har slet ikke jernbaneforbindelse, osv.
Men er der fragt af betydning som med fordel kan flyttes over på skinner??
“Med fordel” er jo i høj grad et spørgsmål om kroner og ører, som igen er et spørgsmål om politik. Hvis man indførte roadpricing for lastbiler (som man har i Schweiz), gav miljøtilskud til fragt på skinner osv., så er der givetvis en del fragt hvor det ville kunne betale sig.
Så det er mange års udvikling man skal vende, hvis man vil have noget der ligner det Schweiziske system i Danmark. Selv i Schweiz bliver jernbanefragt primært brugt når det er meget store mængder (altså flere lastvognstog på en gang) der skal fra A til B, hvor både A og B har direkte jernbanetilslutning. Fordi man i Danmark ikke har prioriteret jernbanegods i en menneskealder, så er der ikke ret mange tilfælde hvor det er tilfældet, og skulle man etablere spor, der hvor de mangler i dag, ville det have enorme omkostninger, fordi de fleste virksomheder ligger i byområder hvor der ikke er ledig plads til at anlægge dem.
Til gengæld har vi meget mere transport pr. skib end dit Alpeland har.
Ja, men nu var spørgsmålet jo hvad man kunne gøre hvis man gerne ville have et jernbanefragtnetværk som i Schweiz.
Hvad man realistisk kan gøre er at insistere på at alle nye industriområder etableres med jernbaneforbindelse. Men det er svært rent optisk, fordi det vil tage årtier at opnå tilstrækkelig netværkseffekt til at disse jernbaneforbindelser vil blive brugt hyppigt, og det i første omgang vil ligne spildte penge.
Og det så ligegyldigt hvad der bliver lavet i pågældende industriområder?
Lyder som spild af penge de fleste steder.
Helt konkret ved man jo ikke nødvendigvis hvilke virksomheder, der vil flytte ind, når man planlægger et industriområde. Men jo, der skulle nok tænkes lidt dybere over detaljerne, hvis det skulle omsættes i lov, det ville f.eks ikke give meget mening at forlange jernbaneforbindelse til et nyt industriområde på Bornholm.
Danmark har rigtig meget transport med tilknytning til landbrug - men ikke meget som med fordel kan flyttes over på skinner.
Korn skal køres fra markerne til kornsiloer - evt. via landmandens eget kornlager forinden. Det giver ikke mening at flytte det over på skinner.
Fra de store kornfirmaer bliver kornet kørt til nærmeste havn og udskibet. - Her kunne teoretisk jernbanen komme i spil - men samlet set næppe det som hverken klima eller trængsel ville få gavn af.
Det er der vist ingen her der benægter. Der var ingen der sagde at vi skulle have 100% af lastbiltransporten over på bane.
Så er der roerne - De køres direkte fra marken til sukkerfabrikkerne. Fordyrende og besværligt såfremt de skulle omlades til en jernbanevogn.
Faktisk blev roerne kørt med på smalsporede roetog et langt stykke op i historien. En ordning mange af de lokale savner når det er roesæson og vejene er pakket til med langsomtkørende, svinende og osende roetraktortog. Det er givetvis billigere for landmændene, men samfundsøkonomisk er billedet lidt mere kompliceret.