Mere om TMe og digitale signaler (Generelt)
Men ellers er det jo genialt nok: TMe er nyt nok til at have AC-traktion og gammelt nok til at det ikke er alt for kompliceret at indbygge ETCS.
Vi er enige om at AC-traktion er mindre vedligeholdelseskrævende, men hvad er udfordringen i at indbygge ETCS i ældre lokomotiver?Pt. er der, på regionsbanerne, tæt på afsluttede projekter med at indbygge ETCS i, efter din definition “ellokomotivtyperne”, MX og MY, der er væsentligt ældre end ME.
Mvh. Jens
Har desværre ikke lige tid til at slå det efter men jeg synes at erindre en rapport der inddelte det eksisterende materiel efter 3 grader af "nemhed" ved ETCS-konvertering.
De ældste og de yngste var nemmest medens de mellemste, med en masse automatik indbygget, blev anset for mest besværlige. Nyere Siemens Desiro og Alstom LINT skulle være forberedte og derfor "nemme".
--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.