Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted (Trafikpolitik)
Det kræver vist nogle ekstra perroner.
Måske, det må afhænge af de mere konkrete planer for trafikering af en bane til en Kattegatforbindelse.
Hvis man vælger en løsning baseret på hvad der har været omtalt som "superlyntog" uden stop mellem København og Aarhus, behøves ingen nye perroner.
Men hvis man istedet vælger en løsning med stop i Ringsted kræver det måske en udvidelse. Eller måske vælges der istedet en løsning baseret på en forgrening vest for Ringsted fra den nye omfartsbane og krydsning med Vestbanen (helst ude af niveau) og evt. forgrening vest for Ringsted fra Vestbanen til en ny bane til en Kattegatforbindelse. Når eller hvis der kommer en Kattegatforbindelse vælger man nok snarere at benytte den eksisterende bane til Kalundborg, med forlængelse til denne nye forbindelse, og opgradering til højere hastighed f.eks. 200 km/t; principielt akkurat som Sydbanen. Dette er trods alt typisk dansk politik, hellere en billig løsning end en optimal løsning.
.
Omfartsbanen er ikke længere i spil. Det er besluttet og finansieret ("fase 1") at det bliver en østlig udfletning. Kun hvis Banedanmark kommer og siger det ikke er fysisk muligt at håndtere den i kommissoriet beskrevne trafik kan der komme andre muligheder, men det er meget meget svært at forestille sig.
Ligeledes har den første del af Kattegatforundersøgelsen entydigt peget på løsningen med tilslutning i Ringsted (Vest for Ringsted).
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k