Kommissorium for undersøgelse af udfletning ved Ringsted (Trafikpolitik)
Kommissorium for undersøgelse af kapaci-
tetsudvidelse og hastighedsopgradering ved
Ringsted
Resume
Infrastrukturen skal designes til at muliggøre en rejsetid på maksimalt én time mellem København og Odense.
Undersøgelsen skal baseres på et togdriftsoplæg, konsistent med de aktuelle trafikplaner (2030) fra DSB tillagt en ekstra kanal pr. time til internationale persontog og det forventede godstrafikomfang via Femern Bælt og scenarier for udviklingen i togtrafikken på endnu længere sigt, herunder i tilfælde af en øget efterspørgsel efter kanaler til internationale hurtigtog og godstog.
Hvis der i forlængelse af Kattegatforundersøgelsen træffes politisk beslutning om at fortsætte arbejdet med en fast Kattegatforbindelse, herunder linjeføringen via Ringsted, skal dette arbejde koordineres med denne undersøgelse
Banedanmark skal belyse to løsninger i form af:
En løsning, der matcher de principper for en østlige udflet-
ning og hastighedsopgradering, som blev skitseret af Ba-
nedanmark i forundersøgelsen fra 2021.
En udvidet løsning, hvor alle krydsninger i niveau bliver
elimineret, og hvor spornettet i øvrigt indrettes på at fjerne
alle køreplansbindinger fra spornettet ved Ringsted.
i tillæg til at behandle løsningen som et enkeltstående projekt - gen-
nemføres en undersøgelse af mulighederne for at gennemføre den
østlige udfletning som en 1. etape, der senere kan udbygges til en
løsning, hvor alle krydsninger i niveau elimineres.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k