Forskellige regler (Generelt)
Jeg har for længe siden valgt at se det som, at myndighederne har en skuffe fuld af mulige, indbyrdes uafhængige, tiltag. Hvilke og hvor mange de tager i brug, er afgjort af hvor meget, man forventer det bremser smitten. Men som udgangspunkt ingen sammenhæng mellem tiltag, udover at de hver især nedsætter smitte-hastigheden.
Bingo!Det er klart at for den enkelte giver forskellen mellem den ene og den anden slags tog ikke særlig meget mening. De kan jo lige så godt blive smittet det ene sted som det andet.
På samfundsplan gør det. Her er den enkelte pænt ligegyldig. I stedet gælder det om at begrænse det samlede antal smittede, og så er det sådan set lige meget om det er lukning af storcentre, test- og pladsbilletter i nogle tog, lukkede skoler eller hvad det nu er, man griber til.
Når det gælder tog, så er det nu en gang lettere at administrere pladsbilleter i tog, hvor systemet normalt virker i forvejen, ligesom det er uheldigt at fratage nogle pendlere muligheden for at komme på arbejde ved at indføre coronapas i pendlertogene. Så man har valgt at kaste sig over intercitytogene. (hvor det også kan have en effekt at afskrække unødvendige rejser eller flytte dem til individuel transport, og det er i en situation med højt smittetryk også et mål, selv om der bliver hylet herinde)
Men med det smittetryk vi ser lige nu, så ville jeg blive overrasket, hvis der ikke er nye stramninger på vej, også i den offentlige transport.
Helt enig. Nu står julen også for døren og mange er gået på ferie eller er på vej på ferie, arbejder hjemme osv. Det vil sige få pendlere i togene men mange der skal rejse på juleferie og de tager i høj grad IC og Lyn frem for regionaltogene. Så det giver god mening at der i første omgang er pladskrav her så overflydte tog undgås.