Politisk ukorrekte hypoteser om "driftens elendighed" (Trafikpolitik)
Men den tankegang er de nok så omtalte DJØF'er måske ikke vant til?
Med venlige togsæt-hilsner
Leif Jørgensen
Der findes DJØF'ere som interesserer sig for jernbanedrift og godt kan følge dine tanker Problemet er nok snarere at man ikke vil gå tilstrækkelig langt ned i materien for at få løst problemstillingerne - endsige forstå at det ofte er få simple årsager som hindrer en succes. Kystbanekøreplanen i Kystbaneudbuddet er et skoleeksempel på dårligt udbud i og med at man jo udbød en køreplan (her taler vi ikke om økonomi) som ikke var lagt af køreplanlæggere med detailerfaring i de forhold som skal til for at få togene til at kunne køre til tiden.
Mht togsæt, så er det jo påfaldende at det endnu ikke er slået igennem at der skal være en ensartet infrastruktur på hovedstrækningen mellem Århus og Kh (læs: eltog) så der kan køre store gennemgående tog mellem de største byer, og at det bør prioriteres før al snak om eltog andre steder. Faktisk tager alle disse togsætløsninger jo netop sigte på at give yderstrækningerne en bedre betjening, hvilket i høj grad har gjort hovedstrækningens betjening ringere.
Sidst men ikke mindst er der pt en uheldig tendens til at lade højrisikoprojekter stå i vejen for de rette løsninger. IC4 stod/står i vejen for eltog. Signalprojekt (et højrisikoprojekt) står i vejen for eltog til Århus i og med at man lader det ene projekt afhænge tidsmæssigt af det andet. Rejsekortet er et tredje projekt som i en hel del år har forhindret selskaberne i at indrette betalingen på en billig og smidig måde, blot fordi man har en tvangstanke om at alt skal kunne lade sig gøre i ét system (drevet af CSC?).
Men det er korrekt at politikerne (og måske også ministeren) ikke er blevet fødet med tilstrækkelige alternativer. Man kan få den tanke at få embedsmænd har lagt sig fast på bestemte løsninger som så skal sniges igennem systemet i den ordning det nu politisk kan lade sig gøre.