Forsinkelser og aflysninger på Thybanen (Generelt)
Når Arriva afgiver deres bud, så er det på den trafik og til den kvalitet, som er angivet i udbuddet. Hvis Arriva har lagt et for billigt bud ind og ikke kan levere det forudsatte, så er det sådan set deres problem - og de må betale den bod som følger deraf.
Men det bliver det selvfølgelig ikke mere udholdeligt for passagererne af. Så det tyder måske snarere på, at der er for små bøder eller risiko for opsigelse lagt ind i udbuddet. Det ville formentlig give lidt højere priser, men hvis det blot betyder sikring mod urealistisk lave bud, så ville det være en klar fordel.
Problemet er vel at det er billigere for Arriva at betale boden end at få styr på virksomheden, hvilket firmaet åbenbart ikke er istand til.
DSB får tit dårlige kommentarer - er mange er klart berettiget - men Arriva lever klart et liv under radaren, nok begunstiget af de køre på banestrækninger, hvor befolkningen ikke er forvent med offentlig service - busdrift forsvandt de fleste steder for flere år siden. Man har dog en fornemmelse af, at DSB trods alt forsøger at ændre på tingene, mens Arriva i princippet er totalt ligeglade med både kontrakt og kunder, så længe koncernledelsen i Tyskland ikke løfte øjenbrynet.
Jyllandsposten har i dag denne artikel omkring Arriva og Thybanen. Arriva ønskes det sted hen for peberet gror af dem der er afhængig af Thybanen. Arriva forsvarer sig med dårligt materiel, for få lokomotivførere, for lidt værkstedskapacitet og corona udfordringer. Men den sang har vi vist snart hørt mange gange, uden der tilsyneladende at tage aktion på problemet - for boden er åbenbart ikke voldsom nok endnu.
Transportminister Benny Engelbrecht er blevet spurgt om en kommentar, men ønsker selvfølgelig ikke at udtale sig - det er jo sjovere at køre dobbeltdækker tog i Næstved end at tage hånd om problemerne i det nordvestjyske.
Link til artiklen (den er desværre låst...) : https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13375109/i-thy-er-toget-saa-ustabilt-at-en-forske...