Forsinkelser og aflysninger på Thybanen - Desiro/Midtjyske (Generelt)
Men endnu et eksempel på at politikerne ikke aner én skid om hvad der foregår....
Nja, der er nu flere elementer i sagen.
Bl.a. hvor villig var DSB til at levere oplysninger om togenes tilstand og hvor villig var DSB til at Arriva (og andre) måtte foretage egne inspektioner for at få en idé om tilstanden dengang udbudsrunden kørte.
Hvis det kniber med at få oplysninger om tilstanden, så bør alarmklokkerne ringe......Normalt ville der komme en art risikotillæg for tilstanden hvis denne ikke kendes eller tilstanden findes for dårlig, men!
Arriva var til salg da DB fattedes penge, så Arriva skulle være salgslækker gennem volumen.
Det komplicere forholdet om hvorfor Arriva smed et lav bud.
I øvrigt tog det også lang tid fra buddet blev afleveret til offentliggørelsen af vinder; personligt tror jeg at en stribe embedsmænd lige skulle vurdere om tilbuddet var dumping eller ej.Uanset vejen til det lave bud, så er det min opfattelse at Arriva ligger som de har redt.
Det er ligeledes min opfattelse at den nuværende regeringen ingen problemer vil have med at Arriva gik konkurs og måtte opgive kørslen.Og lige for sammenligningens skyld, så er det ganske almindeligt ved køb og salg af skibe at de inspiceres inden køb. Det ER sket at anbefaler fra teknisk side, som fraråder et køb, er blevet tilsidesat. Underligt nok følger alskens høje udgifter ofte med sådant en køb.
Andre gange inspiceres skibene ikke inden et køb.....det koster ofte også dyrt.
Dét Arriva har foretaget adskiller sig på ingen måde det jeg har set omkring køb/salg af skibe gennem årene.
Kører Midtjyske ikke rundt med 4 desiro?Så skulle de vel også have problemer?
Deres problemer har dog officielt været relateret til personalemangel: https://dagbladet-holstebro-struer.dk/artikel/200-aflysninger-af-togafgange-nu-går-forb...
Men Arrivas værkstedkapacitet er jo heller ikke voldsomt stor i forhold til antal togsæt. I Lemvig kan halvdelen af MJBA's flåde jo stå indendørs.
At Thybanen er blevet hårdt ramt tænker jeg skyldes at man i K21 har bundet den op på Struer-Vejle-(Odense) materielmæssigt. Så når der mangler en Desiro i driften om morgenen i Struer, så sender man nok hellere de køreklare togsæt mod syd end mod nord. Især fordi et af Struer-Vejle togene om formiddagen også enten er eller medbringer udskiftningstog til Svendborgbanen.
Arrivas drift er også noget kompliceret, for de to generationer af Desiro togsæt kan ikke kobles med hinanden - men på Svendborgbanen kører man med to togsæt i myldretiden.
Hvis der så også er udfordringer med at skaffe reservedele så bliver det jo endnu værre. Der kører allerede en håndfuld Lint rundt pakket ind i gaffatape efter diverse sammenstød hvor kofangeren er blevet beskadiget, men hvor man ikke har kunnet skaffe nye.
--
Mvh Anders