Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11 (Generelt)
Som lægmand nøjes jeg med en konstatering af at "Møllebækken neutralsektion" på mandag dukker op i TIB-S. Denne neutralsektion er der vel nogle lokomotivførere der skal øves i at forholde sig SR-mæssigt korrekt til (være klar til at koble hovedafbryderen ud manuelt hvis dette ikke sker automatisk) for at det ikke skal koste nogle millioner til lokomotivreparation og togbusser?
Ej. Den slags petitesser kræver ikke indøvelse. Lokomotivføren kan jo for pokker kigge ud af vinduet og se mærket, der markerer neutralsektionens begyndelse. Og han har selvfølgelig set rettelsen til TIB, inden han kører nogen steder.
Ok. Så ved du nok mere om det end jeg gør.
Personligt ville jeg ikke påtage mig uden forudgående øvelse ved 180 km/h i al slags vejr at være sikker på at få øje på et lille "snoldet" mærke og reagere på det inden for 75 m.
Men hvis det ikke er strækningskendskab til mærker og andet forekommende der indøves, hvad er det så tiden fordrives med under indøvelse? Der må være en god grund til at de ikke bare stopper toget fuld af alle interesserede rejsende og kører sig en prøvetur så snart der er spænding på.