Forundersøgelse af Kattegatforbindelse bliver forsinket (Trafikpolitik)
Hvor de bl. skriver: Der er behov for at genberegne blandt andet!? trafikprognosen på baggrund af aftalen om Infrastrukturplan 2035.
Overordnet set handler det jo om, at se om forbindelsen kan gøres billigere, men samtidig give højere samfundsmæssig værdi - og se om man kan få enderne til at mødes.
Projekter der kan have betydning for Kategat beregningerne:
Ny bane Aarhus - Silkeborg: I kombination med Kattegat kan du få rejsetid Silkeborg - København på 1½ time og nå til Herning på 2 timer.
Opgraderinger Aarhus - Viborg (reelt nok shunt ved Langå): Kan give rejsetid Bjerringbro - København på 1½ time og Skive - København på 2 timer.
Batteritogsinfrastruktur: Kan gå helt amok og få rejsetid Thisted - København på 3½ time via Kattegat - men kan også reducere omkostningerne ved en bro, ved at undlade køreledninger på toppen....
Motorvejen til Kalundborg var vel også med?
De første undersøgelser af Kattegat har primært omhandlet passagerer isoleret set mellem København og Aarhus. Nu kan oplandet udvides i det jyske, og hvis man kigger på det sjællandske forløb, og regner på en "IC-trafik" med linjer fra København til Aarhus via Roskilde - Holbæk samt Køge Nord - Ringsted, er der potentiale for at øge samfundsværdien af jernbanen over Kattegat, og det bør man have tid nok til at undersøge.
...om man så også gør det, er jo så en anden sag
/Lasse