Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC? (Generelt)

af larsht, 24/8 2021, 20:00 (1279 dage siden) @ KKLD

Fejlen skyldtes nedbrudt s-tog man ikke kunne fjerne på vesterport st.

menet cbtc er bedre til veksel drift, men det ved andre herinde bedre end mig, mener dog man kan vende på alle st imod idag kun på en rigtigt st og ikke trinbræt.


Når der snart kan vendes på Danshøj, Ny Ellebjerg og Nørreport køreplansmæssige standsningssteder (hvor de rejsende kan omstige) bliver de fleste rejseforbindelser uden tvivl mere robuste. :-)

Jeg har set at både Værløse og Sorgenfri er blevet brugt til vende tog. Og ved sporarbejde i Lyngby for et par år siden, da man anlægte tunneler til letbanen, udnyttede man vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby om aften..


Hvad er vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby? Er det spor 2 på Lyngby St. der ikke normalt bliver brugt?

Med "vekselsporet" (et udtryk der ikke findes i CBTC) menes i praksis at der kan køres fuld strækningshastighed i begge retninger i begge spor mellem stationerne - og togfølgen er også den samme i begge retning i begge spor.

Det betyder også at en fejl som den i dag nok havde kunnet opretholde 2-3 gange så mange tog med CBTC som man kan med det nuværende signalanlæg på strækningen mellem København H og Østerport (hvor der i den retning man kører ad det venstre spor kun kan være ét tog af gangen)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Danske privatbaner

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak