Problemer med S-tog i dag. Bedre med CBTC? (Generelt)
Fejlen skyldtes nedbrudt s-tog man ikke kunne fjerne på vesterport st.
menet cbtc er bedre til veksel drift, men det ved andre herinde bedre end mig, mener dog man kan vende på alle st imod idag kun på en rigtigt st og ikke trinbræt.
Når der snart kan vendes på Danshøj, Ny Ellebjerg og Nørreport køreplansmæssige standsningssteder (hvor de rejsende kan omstige) bliver de fleste rejseforbindelser uden tvivl mere robuste.
Jeg har set at både Værløse og Sorgenfri er blevet brugt til vende tog. Og ved sporarbejde i Lyngby for et par år siden, da man anlægte tunneler til letbanen, udnyttede man vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby om aften..
Hvad er vekselsporet imellem Gentofte og Lyngby? Er det spor 2 på Lyngby St. der ikke normalt bliver brugt?
Der menes strækningssporene.Tidligere var der dobbeltspor mellem Gjentofte og Lyngby Stationer; nu er der to vekselspor mellem Gjentofte og Lyngby standsningssteder/lokationer med sporskifter.
Ps. "vekselspor" er et SR-begreb. Det giver sjældent mening på CBTCsk.
Hvis der var dobbeltspor der så kunne man vel lave en overhaling mellem Linje A og E.
Så kunne Linje E være hurtigtog mellem Køge-Hillerød, og Linje A stoptog Hundige-Holte?
Hvis ikke der var tog der skulle den modsatte vej kunne man sagtens benytte de to strækningsspor i samme retning. Det ville kræve at der var sporplads nok på standsningsstederne.
Strækningen er for så vidt stadig dobbeltsporet men ikke "dobbeltspor" som vi kendte det i SRs betydning af begrebet.