Bare for sjov: 30-minuttersdrift på Sjælland, take 2 (Generelt)
I starten af året lavede jeg et rutediagram for mulig 30-minutters takt på Sjælland. I mellemtiden har vi fået en infrastrukturplan, der gør det betydeligt lettere at gisne om fremtiden, så her har jeg lavet hele to nye udkast til mulige linjediagrammer med 30-minutters drift. Det er ret ufleksibelt at planlægge sådan et system, da en del forudsætninger gør sig gældende:
- Let adgang til København er en nødvendighed.
- Der skal være let adgang til Roskilde fra syd og vest, såvel som fra øst.
- Der anlægges S-tog til Roskilde; det antages at regionaltogsstop ved Hedehusene og Trekroner bortfalder grundet mangel på perroner.
- København H ombygges. Boulevardbanen kan kun tilgås fra Vestbanen i regulær drift.
- Fjerntog skal køre via Ny Bane, med mindre de standser i Roskilde.
- Der skal køre 6 fjerntog i timen. De kører i 30-minutterstakt mellem København og Odense, men kan falde ud af takt vest for Odense.
- Det kræver 15 perronspor-minutter at vende et regionaltog på København H (minimal klargøring, udført ved perron). BaneDanmark indikerer at 7 minutter er det absolutte minimum, så med 15 perronspor-minutter er der 8 minutter ekstra til at indhente forsinkelser.
- Det kræver 20 perronspor-minutter at vende et fjerntog på København H (ankomst, udkørsel til klargøring, indkørsel fra klargøring, afgang). Forsinkelser kan indhentes i klargøringsområdet hvor togene ikke optager perron-plads, så de 20 minutter giver en del luft i køreplanen.
- Hver time er der 180 perronspor-minutter til rådighed for hver af Ny Bane og Øresundsbanen.
- Der skal helst være intercitytog til Lufthavnen.
- To fjerntog fra Sverige i timen, i overensstemmelse med SJ's fremtidsplaner. Nogle af disse ender nok i København, mens andre fortsætter mod Tyskland eller Odense/Aarhus. Tog mod Odense/Aarhus påtænkes at erstatte Superlyn i de timer hvor de kører, og er derfor ikke tegnet ind.
Halvtimesdrift på Sjælland spiller rimelig fint ind med hvor mange tog der er behov for, men der kan formentlig komme til at køre nogle halvtomme tog nede omkring Nykøbing Falster hvis der både skal være to stoptog og to gennemkørende tog pr time. Det er heller ikke muligt at splitte InterCity op mellem Roskilde og Køge som i dag - alle skal køre via den samme bane.
EuroCity-tog (lyseblå på diagrammerne) er her kun delvist indtegnet. Hvis SJ ønsker at køre tog mod Odense og Aarhus, kan dette lade sig gøre ved at erstatte et Superlyntog med et EuroCity-tog. Det skal således ikke antages at der kører to EuroCity-tog i timen over Fehmern... mine streger er måske lidt forvirrende hvad EC angår.
Mulighed 1:
Her kører InterCity via Roskilde og betjener Ring Syd, hvilket nødvendiggør en standsning på Glostrup, Ny Ellebjerg og Ørestad før Lufthavnen, da Ring Syd fungerer som regionaltog. Der gøres brug af 120 perronspor-minutter ved Ny Bane og 110 perronspor-minutter ved Øresundsbanens perroner på København H. Der er altså en smule luft, og selv ved fuld udnyttelse af alle 180 perronspor-minutter er der en del luft indbygget i de rimeligt konservative vendetider.
Ulemper ved denne plan er at Sorø mister et tog hver time, så der kun er to tog i timen. Derudover har Køge Nord ingen fjerntog.
Fordele er InterCity-betjening af Lufthavnen.
Mulighed 2:
Her er Ring Syd overflyttet til regionaltog, og intercitytog kører i stedet via Køge Nord. Sporbenyttelsen i København H er 160 minutter ved Ny Bane's perroner og 110 minutter ved Øresundsbanens perroner.
Ulemper er manglen på InterCity-tog til Lufthavnen (men EuroCity fra Sverige til Odense og Aarhus giver stadig mulighed for direkte tog til Lufthavnen), at der skal bruges mere materiel samt at der skal være kapacitet til 17 tog i timen i Ringsted (14 passagertog og 3 godstog).
Fordele er at stoptogene på Sydbanen kommer hurtigere til København (standser ikke ved Borup og Viby Sj), 4 tog i timen til Sorø og fjerntog til Køge Nord.
Bemærk at dette mest er lavet for sjov og for at starte diskussion; der er således ikke udarbejdet en egentlig køreplan, da det ligger langt over mine evner og hvad jeg har tid til.