Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvad ser man i Wien? (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 24/7 2021, 20:19 (1219 dage siden)

Jeg skal nogle dage til Wien og har indtil videre fundet følgende:

Technisches Museum Wien
https://www.technischesmuseum.at/

Verkehrsmuseum Remise
https://www.wienerlinien.at/web/wiener-linien/verkehrsmuseum-remise

Time Travel in Vienna
https://www.timetravel-vienna.at/

Schneebergbahn
https://www.schneebergbahn.at/

Höllentalbahn
https://www.lokalbahnen.at/hoellentalbahn/

Mariazellerbahn
https://www.mariazellerbahn.at/

Jeg har været denne liste igennem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Narrow-gauge_railways_in_Austria

Bratislava (Slovakiet)

Tips, forslag og ideer er velkomne.

--
[image]

Hvad ser man i Wien?

af andersj, Aalborg, 24/7 2021, 21:36 (1219 dage siden) @ Tommy Nilsson


Bratislava (Slovakiet)

Tips, forslag og ideer er velkomne.

Hvis du rejser med tog så sælger ÖBB en meget billig "Bratislava-Ticket" til 16€ der gælder til alle regionaltog tur/retur Wien-Bratislava og til alt kollektiv transport i Bratislava (bus+sporvogne). Den gælder både til ruten nord om over Marchegg med regionaltog trukket af Siemens Eurorunner/ÖBB Hercules (som snart er historie, da strækningen frem til 2023 opgraderes fra en idyllist landstrækning til en dobbeltsporet elektrificeret 200 km/t hovedstrækning) og til ruten sydom, hvor togene dog kører til og fra Petržalka banegården i Bratislava der ligger syd for Donau.

Da jeg benyttede dette tilbud i 2018 købte jeg blot billetten i en automat på Wien Hbf umiddelbart før afgang.

https://www.oebb.at/en/regionale-angebote/ueberregionale-angebote/bratislava-ticket

Wien Hbf er også et interessant sted at opholde sig, da der er stor afveksling i materiellet der kommer fra en del forskellige statsbaner samt det private Regiojet.

Desuden så hold øje med den østrigske "Rejseplanen" hvis du kører med tog rundt. Det er ikke kun i Danmark at sommeren er højsæson for større sporarbejder, spærrede strækninger og togbusser.

--
Mvh Anders

Hvad ser man i Wien?

af Axel L, 25/7 2021, 01:13 (1219 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tyvärr är min kunskap om staden Wien ganska begränsad bortsett från att jag har besökt staden vid ett enstaka tillfällen. Däremot är det en stad med ett ganska komplext järnvägssystem och staden har tidigare haft 6 huvudstationer.
- Wien Westbahnhof
- Wien Südbahnhof (numera Wien Hbf)
- Wien Ostbahnhof (numera Wien Hbf)
- Wien Nordbahnhof (numera Wien Paterstern)
- Wien Nordwestbahnhof (numera enbart godsbangård)
- Wien Franz-Josefs-Bahnhof
En resa till Wien kan definitivt inkludera en resa till samtliga av de 6 huvudstationerna. I bästa fall går det även att hitta spår från den forna tiden.

Utöver detta kan det även vara värt att ta sig till Wien Zentralverschiebebahnhof för att uppleva den punkt där stora delar av godstrafiken i Wien möts och en viktig knutpunkt i det transeuropeiska nätverket (TEN-T).

/Axel L

Hvad ser man i Wien?

af Eyolf, 25/7 2021, 01:52 (1219 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvis du får tid til ikke-ferroviale attraksjoner, vil jeg varmt anbefale slottet Schönbrunn, en omvisning i Augustinerkirche i Hofburg, Mozarthaus, Prater, Stephanskatedralen, en utflukt til Leopoldsberg, den eneste festningen som holdt stand mot den tyrkiske beleiringen. Det var der østerrikerne klarte å smugle inn et polsk-litauisk armékorps som i siste liten sprengte de tyrkiske beleiringstroppene og reddet Wien. Hvis du er musikkinteressert (klassisk), er Wien et paradis. Konsertbilletter til rimelige priser er å få kjøpt overalt. En konsert på Schönbrunn eller i Hofburg er en opplevelse av de helt store.

Og sporveismuseet "Remise", som du allerede har på listen din, kan jeg varmt anbefale, det tekniske museet likeså. Det siste er langt mer enn et jernbanemuseum. Har du med barn, vil de knapt være å få derfra.

En fin måte å få sett mye av Wien er forresten å ta en tur med "Ringtram" som byr på en guidet reise gjennom byen:
[image]

Og fremdeles er det antakelig mulig å få oppleve E1-vogner i ordinær trafikk (Neste år er det for sent):
[image]

E2-vognene skal imidlertid rulle i ytteligere 4-5 år:
[image]

(Flere wienersporvogner her)

Hvad ser man i Wien?

af Niels Buch, 26/7 2021, 08:02 (1218 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Hvis du besøger Schloss Schönbrunn, bør du også tage et kig på den metrostation der er ved slottet, da der også er gjort en del ud af arkitekturen af hensyn til det nærliggende slot.

Jeg erkender at følgende virkeligt er i den sporvogns-nørdede ende, men jeg vover pelsen:

Får du tid kan du tage en tur med sporvognslinje 26 fra Florisdorf til Hausfeldstrasse. Det er en af de nyere linjer. Wiens sporveje er enkeltrettede, og der er kun døre i højre side i forhold til køreretningen, så ø-perroner mellem sporene er egentlig no-go. Men ved holdestedet Gewerbepark Stadlau, der ligger på en bro, har man formentlig gerne ville spare penge til elevatorer og trapper, så her har man alligevel en ø-perron mellem sporene. Så lige efter de to nabo-holdesteder (Forsterg. og Süssenbrunner str.) krydser de to spor hinanden i niveau og der køres venstre om på broen, og vupti vender dørene rigtigt til en ø-perron mellem sporene.

Hilsen
Niels

Avatar

Hvad ser man i Wien?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 28/7 2021, 10:57 (1216 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for alle svar - Jeg vender tilbage, når jeg vender tilbage...

--
[image]

Avatar

Wien 2021

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 30/8 2021, 21:02 (1182 dage siden) @ Tommy Nilsson

I modsætning til min Stockholmstur var jeg ikke alene på min Wientur, men jeg fik alligevel sneget en del jernbaneindslag ind i programmet.

Vores lejlighed lå 200 meter fra U-Bahn stationen med det mundrette navn Kettenbrückengasse, så det blev den mest besøgte station på turen.

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Wien Westbahnhof

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 31/8 2021, 20:28 (1181 dage siden) @ Tommy Nilsson

Vores lejlighed lå en lille kilometer fra Wien Westbahnhof, så på den første aftentur, var det oplagt (tilfældigt) at lægge turen forbi denne banegård.
Regnvejrsbillederne er optaget to dage senere.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Tog på Wien Westbahnhof

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/9 2021, 23:33 (1180 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er resultatet af en halv times trainsporring på Wien Westbahnhof den 2. august 2021.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Wien Westbahnhof

af Axel L, 3/9 2021, 19:19 (1178 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tack för inlägget. Min stora förhoppning är att resan blir lyckad och att du har lyckats pricka in ett besök vid de fem av de återstående stationerna i listan med de sex stora.

För min del har jag tyvärr enbart varit vid Westbahnhof och Hauptbahnhof (f.d. Südbahnhof och Ostbahnhof). Något som dock är roligt med de större stationerna i Wien var att de var namngivna efter de anslutande järnvägarna. Ostbahnhof var exempelvis namngiven efter Ostbahn som är stambanan mellan Wien och Budapest via staden Györ.

Hälsningar
Axel L

Avatar

Sporvogne i Wien

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 3/9 2021, 19:47 (1178 dage siden) @ Tommy Nilsson

Wien har et vidt forgrenet net af sporvognslinier, så der kom en del sporvogne i kassen, bl.a. disse:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Tog på Wien Westbahnhof

af andersj, Aalborg, 3/9 2021, 22:36 (1178 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er resultatet af en halv times trainsporring på Wien Westbahnhof den 2. august 2021.

[image]

Allerede et historisk billede, da disse togsæt overtages af Deutsche Bahn Fernverkehr i de her uger. Westbahn har nemlig fået leveret nok af de nye KISS togsæt til at kunne begynde at levere de "gamle" KISS fra 2012 til DB.

Hos DB skal de igennem en omfattende ombygning med installation af ETCS 3.4, de skal godkendes til kørsel i Schweiz og de skal have DB's design inde og ude. Togene forventes at blive indsat fra slutningen af 2022 mellem Stuttgart og Zürich hvor BR 147 med Twindexx-vogne (IC 2) ellers skulle have kørt DB's andel af togene. De lider imidlertid stadig af store softwareproblemer og er stadig ikke blevet godkendt til kørsel i Schweiz. Derfor kører IC 2 kun mellem Stuttgart og Singen, hvor man skal skifte til et SBB-tog mod Zürich. SBB's andel af IC-togene kører dog helt igennem mellem Zürich og Stuttgart med SBB-vogne.

--
Mvh Anders

Sporvogne i Wien

af Niels Munch, 4/9 2021, 09:39 (1178 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 4/9 2021, 09:59

Hej Tommy,

Tak for spændende wienerbilleder. Om sporvognene følgende:

Højtgulvsvognene (ved nr. 4046 og 4315) er af typen E2: https://www.strassenbahnjournal.at/wiki/index.php/Type_E2

Lavtgulvsvognene ULF (5 led) er af typen A: https://www.strassenbahnjournal.at/wiki/index.php?title=Type_A
samt af typen A1: https://www.strassenbahnjournal.at/wiki/index.php?title=Type_A1

Lavtgulvsvognene ULF (7 led) er af typen B: https://www.strassenbahnjournal.at/wiki/index.php?title=Type_B
samt af typen B1: https://www.strassenbahnjournal.at/wiki/index.php?title=Type_B1

Lavtgulvsvogne "Flexity" (ved nr. 305) er af typen D: https://www.strassenbahnjournal.at/wiki/index.php?title=Type_D

Bivognen efter nr. 4315 er af typen c5: https://www.strassenbahnjournal.at/wiki/index.php?title=Type_c5

Generelt om Straßenbahn Wien: https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Wien .


M.v.h.
Niels

Wien Hauptbahnhof

af My1202, 5/9 2021, 07:28 (1177 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af My1202, 5/9 2021, 07:47

Wien Hauptbahnhof er en spritny station i glas og stål åbnet i 2014. Historien om banegården kan læses her: https://en.wikipedia.org/wiki/Wien_Hauptbahnhof

Interessant.
I forhold til de diskussioner vi har omkring placering af h.h. hovedbanegården i København og Aarhus så ligger Wiens nye hovedbanegård så 3.5 km fra hvad jeg vil anse for centrum i Wien. Nemlig området omkring Stephansdomkirken og slottet.
Eller 39 min til fods ifølge Google maps.

Det svarer til at Hovedbanegården i København lå ved Sydhavns station.

Men nede i Alpelandet har man måske en mere praktisk tilgang til brug af tog og placering af hovedbanegårde end i lille DK.

--
[image]

Wien Hauptbahnhof

af larsht, 5/9 2021, 11:37 (1177 dage siden) @ My1202

Wien Hauptbahnhof er en spritny station i glas og stål åbnet i 2014. Historien om banegården kan læses her: https://en.wikipedia.org/wiki/Wien_Hauptbahnhof


Interessant.
I forhold til de diskussioner vi har omkring placering af h.h. hovedbanegården i København og Aarhus så ligger Wiens nye hovedbanegård så 3.5 km fra hvad jeg vil anse for centrum i Wien. Nemlig området omkring Stephansdomkirken og slottet.
Eller 39 min til fods ifølge Google maps.

Det svarer til at Hovedbanegården i København lå ved Sydhavns station.

Men nede i Alpelandet har man måske en mere praktisk tilgang til brug af tog og placering af hovedbanegårde end i lille DK.

Eller også var Wien allerede en stor by da jernbanen kom til

Avatar

Wien Hauptbahnhof

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/9 2021, 23:10 (1176 dage siden) @ larsht

Men nede i Alpelandet har man måske en mere praktisk tilgang til brug af tog og placering af hovedbanegårde end i lille DK.


Eller også var Wien allerede en stor by da jernbanen kom til

En ikke uvæsentlig grund til at Kbh. H kunne ligge hvor den gør var, at man kunne fylde op ved stranden og lade sporene gå ind der. Havnen er så siden vokset nogle hundrede meter yderligere siden.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Wien Hauptbahnhof

af My1202, 6/9 2021, 07:55 (1176 dage siden) @ Michael Deichmann

Men nede i Alpelandet har man måske en mere praktisk tilgang til brug af tog og placering af hovedbanegårde end i lille DK.


Eller også var Wien allerede en stor by da jernbanen kom til


En ikke uvæsentlig grund til at Kbh. H kunne ligge hvor den gør var, at man kunne fylde op ved stranden og lade sporene gå ind der. Havnen er så siden vokset nogle hundrede meter yderligere siden.

Eller at østrigere ikke har behov for at ALLE tog i såvel København som Aarhus skal køre højst 5oo m fra Rådhuset.;-)

--
[image]

Wien Hauptbahnhof

af steenth, 6/9 2021, 09:55 (1176 dage siden) @ My1202

Men nede i Alpelandet har man måske en mere praktisk tilgang til brug af tog og placering af hovedbanegårde end i lille DK.


Eller også var Wien allerede en stor by da jernbanen kom til


En ikke uvæsentlig grund til at Kbh. H kunne ligge hvor den gør var, at man kunne fylde op ved stranden og lade sporene gå ind der. Havnen er så siden vokset nogle hundrede meter yderligere siden.


Eller at østrigere ikke har behov for at ALLE tog i såvel København som Aarhus skal køre højst 5oo m fra Rådhuset.;-)

Nu er den nye hovedbanegård ikke en barmark projekt, men udnyttelse af det gamle spornet ved den nedlagte Südbahnhof samtidig med at man omstrukturere banenettet i byen. Så banegården ligger lige så tæt på byen, som det gamle.

København har haft en god mulighed for at at placere en hovedbanegård tæt på bykernen, som få enkelte store byer ikke kunne gøre.

Wien Hauptbahnhof

af andersj, Aalborg, 6/9 2021, 10:29 (1176 dage siden) @ steenth

Men nede i Alpelandet har man måske en mere praktisk tilgang til brug af tog og placering af hovedbanegårde end i lille DK.


Eller også var Wien allerede en stor by da jernbanen kom til


En ikke uvæsentlig grund til at Kbh. H kunne ligge hvor den gør var, at man kunne fylde op ved stranden og lade sporene gå ind der. Havnen er så siden vokset nogle hundrede meter yderligere siden.


Eller at østrigere ikke har behov for at ALLE tog i såvel København som Aarhus skal køre højst 5oo m fra Rådhuset.;-)

Nu er den nye hovedbanegård ikke en barmark projekt, men udnyttelse af det gamle spornet ved den nedlagte Südbahnhof samtidig med at man omstrukturere banenettet i byen. Så banegården ligger lige så tæt på byen, som det gamle.

København har haft en god mulighed for at at placere en hovedbanegård tæt på bykernen, som få enkelte store byer ikke kunne gøre.

Desuden så er den centrumsnære station "Wien Mitte" også den station i Østrig med flest rejsende.

--
Mvh Anders

Avatar

Tog på Wien Hauptbahnhof 1. del

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 6/9 2021, 21:16 (1175 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed 1. del af tog på Wien Hauptbahnhof.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Wien Hauptbahnhof

af Axel L, 7/9 2021, 08:54 (1175 dage siden) @ My1202

Interessant.
I forhold til de diskussioner vi har omkring placering af h.h. hovedbanegården i København og Aarhus så ligger Wiens nye hovedbanegård så 3.5 km fra hvad jeg vil anse for centrum i Wien. Nemlig området omkring Stephansdomkirken og slottet.
Eller 39 min til fods ifølge Google maps.

Det svarer til at Hovedbanegården i København lå ved Sydhavns station.

Men nede i Alpelandet har man måske en mere praktisk tilgang til brug af tog og placering af hovedbanegårde end i lille DK.

Wien har istället haft en järnvägsutveckling med stora likheter med många övriga storstäder där stora säckstationer har placerats i en ring runt staden vid stadsgränsen. För Wiens del handlar det främst om de sex stora stationerna Westbahnhof, Südbahnhof, Ostbahnhof, Nordbahnhof, Nordwestbahnhof och Franz-Josefs-Bahnhof. Sedan har i huvudsak privata intressen bildat anslutningslinjer mellan de olika stationerna.

En liknande struktur i järnvägsnätet går även att notera i exempelvis Paris, London och Stockholm där det även förekommer stora säckstationer vid en tidigare stadsgränsen. För Stockholms del handlade det om Södra Bantorget, Norra Bantorget och Östra stationen fram tills att sammanbindningsbanan invigdes mellan Södra och Norra stationen och då fick även staden en centralstation. Sedan dess har det även skett en hel del övriga förändringar i staden och det har betydigt att enbart Östra stationer existerar med sin ursprungliga funktion som en huvudstation i staden Stockholms Södra är numera enbart en pendeltågsstation i tunnel och Stockholms Norra är enbart lite kuriosa längs godsjärnvägen mot Värtahamnen.

Hälsningar
Axel L

Wien og dens banegårde

af Nordexpress, 7/9 2021, 10:58 (1175 dage siden) @ Axel L

Præcis!

Fortsat er der jernbanetrafik til/fra sækbanegårdene Westbahnhof og Franz-Josefs-Bahnhof.

Ostbahnhof og Südbahnhof blev samlet ændret til Hauptbahnhof og skal ses i sammenhæng med den ny tunnel gennem Wienerwald, der har skabt en højkapacitets øst-vest akse. En anden akse fra nord mod sydvest er de to spor i kælderen på Hauptbahnhof.

Dertil har man jo moderniseret og udbygget talrige banegårde, f.eks. Wien Meidling, der betjenes af fjerntog, Wien Mitte/Landstrasse, Wien Praterstern, Handelskai og Hütteldorf, som sammen med et tæt U-bane-net mellem alle bydele og de store banegårde gør det meget tiltrækkende at bruge den kollektive jernbanetrafik.

Det materiel, ÖBB kører S-tog med, er så det, vi kalder regionaltog, mens Wiens U-banetog minder mere om vore S-tog end om smalle metrotog. Sådan er der så meget.

Linjekort Wien

af andersj, Aalborg, 7/9 2021, 13:44 (1174 dage siden) @ Nordexpress

Her er et link til de nævnte jernbane- og Ubanelinjer i Wien:

Wiener Linien Schnellbahnen

Udover 83 kilometer U-Bahn, så er der også lige et sporvognsnet på 220 km.

[image]

--
Mvh Anders

Avatar

Tog på Wien Hauptbahnhof 2. del

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/9 2021, 21:27 (1172 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed 2. del af tog på Wien Hauptbahnhof.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Tog på Wien Praterkai 1. del

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/9 2021, 21:02 (1164 dage siden) @ Tommy Nilsson

Efter den begrænsede succes på Zentralverschiebebahnhof Wien-Kledering fortsatte jeg til stationen Wien Praterkai, som jeg havde fundet på Google Maps. Her en den omtalt som “Stelle für Eisenbahnfotografie (Forlystelsespark)”. Det er første gang jeg har set et trainspottersted på Google Maps - og så endda omtalt som Forlystelsespark. :-)
Anyways - Det var et glimrende sted at fotografere tog og der kom over 30 billeder i kassen på en lille time.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Tog på Wien Praterkai 1. del

af Niels Munch, 18/9 2021, 09:19 (1164 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Hej Tommy,

Tak for interessante ÖBB-billeder.

Apropos Siemens Desiro ML: Medens ODEG afventede leveringen af sine Desiro ML, lejede man i 3 måneder (mellem december 2019 og marts 2020) ÖBBs Desiro ML cityjet nr. 4746 051 - 056, der blev indsat på ODEGs nyvundne strækninger Rostock–Sassnitz/Binz (RE9) og Rostock–Züssow (RE10) i Mecklenburg-Vorpommern.

M.v.h.
Niels

Avatar

Tog på Wien Praterkai 2. del

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/9 2021, 21:30 (1163 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed 2. del af mine billeder fra Wien Praterkai.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Tog på Wien Praterkai 2. del

af Niels Munch, 19/9 2021, 10:58 (1163 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy,

[image]

Har toget ikke nogenlunde samme oprangering som dette:

[image]

De højtagede vogne ser slovakiske ud, og én af østrigerne er en styrevogn. Fra/til Bratislava?

M.v.h.
Niels

Avatar

Tog på Wien Praterkai 2. del

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/9 2021, 20:16 (1162 dage siden) @ Niels Munch

[image]

De højtagede vogne ser slovakiske ud, og én af østrigerne er en styrevogn. Fra/til Bratislava?

Godt set - Det var netop Bratislava-ekspressen - og næsten samme oprangering, som vi kørte med...

--
[image]

Tog på Wien Praterkai 2. del

af Axel L, 20/9 2021, 09:55 (1162 dage siden) @ Niels Munch

Hej Tommy,

[image]


Har toget ikke nogenlunde samme oprangering som dette:

[image]


De højtagede vogne ser slovakiske ud, og én af østrigerne er en styrevogn. Fra/til Bratislava?

M.v.h.
Niels

I mina ögon låter det som en fullt rimlig gissning och att det är med stor sannolikhet bilder på regionaltågslinjen mellan Wien Hbf och Bratislava hl.st. via Marchegg. Gissningen kvalitet förstärks ytterliggare på grund av att tåget har ett diesellok och det stämmer väl avseende på punkten att Marchegger Ostbahn är oelektrifierad.

Något som dock är intressant att nämna är att infrastrukturförvaltaren ÖBB Infrastruktur håller på att elektrifiera och bygga dubbelspår längs hela Marchegger Ostbahns sträckning. Utöver detta kommer troligtvis huvudförbindelsen för persontåg mellan Wien och Bratislava att flyttas från Ostbahn (via Parndorf) till Marchegger Ostbahn när investeringarna längs Marchegger Ostbahn blir färdiga.

Hälsningar
Axel L

Avatar

Tog på Wien Meidling

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/9 2021, 20:15 (1160 dage siden) @ Tommy Nilsson

Efter Wien Prater fortsatte jeg til Wien Meidling i den vestlige del af Wien, og det blev bl.a. til disse fotos.

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

De sidste Wien billeder

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/10 2021, 15:39 (1150 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed en sidste opsamling af diverse billeder fra min Wien-tur.

Turen til Schneeberg findes HER.
Turen til Teknisk Museum findes HER.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere
Indsend billeder

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak