Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Schneebergbahn 2021 (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/9 2021, 21:40 (1158 dage siden)

På vores Wien-tur tog vi en dag ud af kalenderen for at køre en tur med Schneebergbahn til toppen af Schneeberg i 1.800 meters højde.
Først en halv times tid med regionaltog til Wiener Neustadt, hvor en Desiro holdt og ventede.

[image]

Herfra yderligere en halv times tid til endestationen Puchberg am Schneeberg. Schneebergbahn er noget så eksotisk som en tandhjulsbane, hvor et stort tandhjul under lokomotivet griber fat i en tandstang liggende midt i sporet. På den måde kan man forcere langt skrappere stigninger end normale jernbaner kan klare.
Ved stationen var opstillet et eksempel på stigningsprocenten.

[image]

[image]

Togene på banen er rigtige turisttog i tivolilakering kaldet salamandertog. Der skulle reserveres plads i forvejen og toget var stopfuldt. Jeg gætter på, at alle skal op på bjerget om formiddagen og ned ad bjerget om eftermiddagen.

[image]

Der er 4-5 mellemstationer på banen, hvor der kan krydses. På en af stationerne blev der annonceret 5 minutters ophold, så man kunne købe forfriskninger på stationen. Da de 5 minutter var gået, kørte toget - jeg er ret sikker på, at mindst 2 rejsende ikke kom med…

[image]

Så nåede vi toppen og turen sluttede i en fin helt lukket stationshal med to spor.

[image]

[image]

Fortsættes...

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak