Aalborg privatbaner (Generelt)
Vi var nogle stykker der kom til at diskutere Aalborg Privatbaner i går. Spørgsmålet er:
Hvornår blev " Nordjyske Forenede Privatbaner til Aalborg Privatbaner.?
Min teori er at det skete samtidig med åbning af de første Hjørringbaner, men er det korrekt ?
Hvad med fælledskabets materiel før selskabet blev til APB. Var det mærket med et fælles bomærke ? og hvad med skorstens båndende på fællesskabets damplokomotiver ?
Et kort svar som sikkert kan udbygges.
De fire Aalborgbaner blev bygger nogenlunde samtidigt og der var allerede i anlægsfasen lagt op til et samarbejde. Fjerritslevbanens små kupévogne var ingen succes og derfor fik Sæbybanen vogne efter gennemgangssystemet. Det skulle de søndenfjordske også have, men en navngiven herre med indflydelse ville det anderledes på Hadsundbanen, som så fik kupévogne alligevel. At vognene blev bygget forskellige steder skyldtes licitationerne. Kun meget få køretøjer var fælles og banerne var selvstændige selskaber med egen økonomi, deraf også særskilte bomærker/skorstensbånd. Nogle få damplok og mototvogne og andre særlige køretøjer undtaget.
Tilbage til fællesskabet. Det var fra begyndelsen meningen at Hadsundbanen og Fjerritslev/Sæbybanerne skulle have fælles værksted i aalborg og Arboe tegnede i øvrigt bygningen som Limfjordsbanen nu bebor en del af.
Senere. Diverse litteratur angiver at NFP blev til APB netop som Hjørring tog kampen op om privatbaneanlæg. Så skiftet må have været omkring 1913, da APB blev forbundet med HLA i Ryaa.