250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse (Trafikpolitik)
Det er prisværdigt, at du på eget initiativ retter henvendelse til transportministeren og Folketingets Transportudvalg. Det er ikke for at være lyseslukker. Jeg tror dog, at dette forslag skulle være stillet i 2015 i forbindelse med forslag til lov om anlæg af en fast forbindelse over Femern Bælt. Du nævner jo selv, at en evt. hastighedsopgradering skal finansiers af Femernprojektet, og ikke af Regeringens nylige fremlagte ”Danmark fremad”-planer.
Jeg er klar over, at der har kørt en længere tråd om emnet. Jeg er bare mere nysgerrig. Du nævner, at der kan opnås en rejsetidsbesparelse på (sølle) 3 minutter ved 250 km/t over Lolland.
Det er måske en mærkelig iagttagelse, men der kan næppe køres 250 (eller 200 km/t) mellem Nykøbing F. Vest, over Kong Frederik den IX's Bro og gennem stationen i Nykøbing F. Der er en relativ skrap hældning på banelegemet mellem broen og stationen i Nykøbing, hvorfor togene må nedsætte hastigheden.
Har du medtaget sådanne forhold i dine beregninger?