250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse (Trafikpolitik)
Forligskredsen kan til enhver tid beslutte noget andet (de har stadig flertal i folketinget). Man har lige sparet 170 mio. kr. (tror jeg det var) ved at fremskynde anlægget over Lolland med 1 år. - Og CO2 er jo kommet højere op på skalaen siden 2015. Mon ikke alle partier gerne vil smykke sig med at man gør noget mere for CO2 udledningen.
Selv man politisk kan ændre projektet, så har projektet været i gang længe, at det er for sent. Der er flere år siden at de første broer blev fornyet.
Tillad mig at foreslå du læser hele henvendelsen til ministeren og TRU.
Projektdirektøren har sagt at politikerne bare skal beslutte det sidst på sommeren, så kan de anlægge for 250 km/t.
Jeg har målt afstanden Nykøbing F - Femern til 36,75 km, men kun medtaget 35 km i beregningen. Der er 1,75 km mellem stationen og vestsiden af broen. Så man kan sige min grove beregning har taget hensyn hertil.
I øvrigt er besparelsen på 3,2 minutter for 53 km inklusive de 18 km tunnel, men efter broen tager det tid før hastigheden kommer over 200 km/t og indtil da er der heller ikke nogen besparelse. Så derfor har jeg anført 3 minutter (og ikke 3,0 minutter).
Tunnelen skulle være forberedt til 250 km/t. Det kunne være at den nyanlagte bane også bliver forberedt til den hastighed.
Flere kilder fortæller mig at der kan køres 250 km/t i tunnelen, men at udstyr der monteres i tunnelen skal være kraftigere (køreledningsanlæg bl. a.). Derfor er det lidt dyrere.
Man kunne også have anlagt Vordingborg-Nykøbing F for 230 km/t for en marginal ekstra omkostning, men det er for sent nu.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k