Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat (Trafikpolitik)
Generelt gælder det at hvis du laver noget lige akkurat stort nok, så er det for småt allerede fra starten
Helt enig. Men politisk er opgaven at finde en løsning hvor Kattegatforbindelsen kan finansiere sig selv. I det perspektiv er det OK at anlægge en (statslig finansieret) enkeltsporet bane på land, og så senere udvide til dobbeltspor, når behovet opstår. - Vi ved alle et behovet opstår kort tid efter banen er færdig. Men så kan man retfærdiggøre det til den tid. Bare man i det mindste har forberedt for det.
I øvrigt vil man kunne sende mere end 1 tog pr time ad den gamle bane via Roskilde, og på den måde udnytte broen bedre end jeg beskrev. Den gamle bane bør derfor opgraderes til 160 km/t, bliver interessant at se om det kommer til at ske.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k