HH- & Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)
Så 45 minutters planen er: Kbh-Odense 45 minutter, Odense-Aarhus 45 minutter, Aarhus-Aalborg 1 time, samlet rejsetid 2½ time rent.
45 minutter ti Odense mm. Det er der vist ikke nogen der talt om - eller regnet - på endnu. Jeg ser bort fra nogle støvede forskere i hengemte kontorer på fjerntliggende forskningssteder.
Men det er vel ikke utopi?Ny bane til 250 km fra Ringsted via ny tunnel under Storebælt og ny bane til Odense.
Videre ad ny bane som snart skal bygges over Vestfyn.
Nu forbindelse over/ under Lille Bælt og ny forbindelse over / under Vejle Fjord.
Herfra enten ny bane længere inde o landet eller opgradering af hidtige til min. 200 km/h.Samlet pris næppe meget over hvad Kattegatforbindelsen ender med da nogle af pengene allerede er i Togfonden (sådan da).
Altså ren win-win for stort set ALLE.
Og måske vigtigst. Sikkerhed for at der kører tog i langt større grad end de lappeløsninger sammen med Kattegatforbindelsen vil betyde.
Du overdriver behovet for nye baner. Der behøves "kun":
300 km/t "lang sydlig" omfartsbane ved Ringsted.
Ny bane 300 km/t Ringsted (Fjenneslev) - Korsør (Vemmelev).
Opgradering Storebælt 240 km/t.
Opgradering Nyborg-Odense 250 km/t.
Ny bane på Vestfyn 265/285 km/t.
Ny Lillebæltsbro 300 km/t.
Vejle Fjord tunnel 300 km/t.
Hovedgård-Hasselager 300 km/t.Samlet pris Ny Lillebæltsbro (banedel 10,6 mia. kr.) + 12,6 mia. kr. Alt i alt 23,2 mia. kr.
Måske nok. Men interessant at for 1/3 af udgiften til jernbane over Kattegat kan man så nå Aarhus på 2x45 min.
Og mange flere får en hurtigere forbindelse.
Tankevækkende!!!
--