HH- & Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)
Transportministeren har givet Sjællandske medier interview.
HH-forbindelse er iikke hans kop te:
https://sn.dk/Sjaelland/Minister-dumper-HH-tunnel/artikel/1421877Meget bedre ser det så heller ikke udfor Kattegatforbindelsen.
Naturen bekymrer ministeren.
Men kommer forbindelsen bliver den også med jernbanen men først efter 2030.
https://sn.dk/Sjaelland/Transportminister-Kattegatforbindelse-er-slet-ikke-afgjort/arti...
Gad vide, hvor han har fået “to timer og et kvarter København-Aalborg” fra? Hidtil har det heddet én time København-Aarhus (Kattegatforbindelsen) og én time Aarhus-Aalborg (Timemodellen/Togfonden DK).Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Man kan tenke seg at “to timer og et kvarter København-Aalborg” kommer fra en prinsipp at reisende ikke skal ta flyet, såvidt de ikke skal bytte til andre fly.
I Sverige har man bestemt at det skal ta to og en halv time Stockholm–Malmö av den grunn, og da har det blitt beregnet at man må ha 320 km/h på høyhastighetsbanen, det blir rundt 590-600 km, fordi man vill gå forbi Jönköping.
Man kan si at det ikke er til så stor nytte å bygge ny jernbane til Ålborg hvis det tar 3 timer, fordi man kan ta flyet på under 2 timer inkl checkin, sikkerhetskontrolle etc.