Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Harzer Schmalspurbahnen - 22.-24. april 2016 - del 5 (Jernbanen i dag)

af LHJ, 21/12 2020, 23:27 (1466 dage siden) @ L.H. Jensen

Fortsættes ...

God 2. pinsedag!

vh
LH

God aften!

Jeg har ikke tal på alle de hints og direkte påmindelser, jeg har fået fra Niels Munch gennem de seneste 3-4 år, så nu må I hellere - inden også dette år rinder ud og i øvrigt som en slags erstatning for de rejser, vi ville have gjort her i 2020, men som en vis sygdom forhindrede - få slutningen af billedeberetningen fra Harzer Schmalspurbahnen i april 2026.

Vi var, som man måske vil erindre, kommet til Quedlinburg med damptog og var på vej retur mod Gernrode og selve Selketalbahn. Jeg kan se, at stationen i Quedlinburg kun er beskrevet, så I må hellere få et billede af "herlighederne", inden vi forlader stedet helt.

[image]

Der er ikke meget tilbage af den een gang så store og travle station, men derved adskiller den sig jo ikke fra så mange andre steder. Men forlængelsen af Selketalbahn hertil må bestemt betegnes som et lyspunkt, omend baneforbindelsen endnu ikke for alvor har formået at tegne sig for nogen større strøm af rejsende til denne smukke og spændende gamle by.

Men videre, altså, mod syd ...
- her passage af overkørslen ved trinbrættet Sternhaus Haferfeld

[image]

- og her kort før trinbrættet Drahtzug

[image]

Vi forlader nu toget, fremført af 99 6001 (døbt "Den lille fede" på en DJK-rejse for en del år siden), og bevæger os via Alexisbad mod Strassberg, hvor vi helt tilfældigt møder motorvognen GHE T 1, der tilsyneladende er ude med et særtog.

[image]

Men vores mål var naturligvis et "pligtbillede" på det klassiske fotosted i Stassberg, her tog fra Eisfelder Talmühle, fremført af 99 7239,

[image]

som vi møder igen i Harzgerode senere på dagen - og nu i solskin - klar til afgang mod Alexisbad.

[image]

Med dette billede tager vi afsked med Selketalbahn og Harzer Schmalspurbahnen for denne gang - og dog ...

Vi skal lige have et billede af den fint istandsatte station Güntersberge, der er indrettet som restaurant og pension, og som var vores base på turen til Harzen den gang i april 2016. Stedet kan varmt anbefales; bevares, toggangen er ikke synderligt intensiv på denne del af Selketalbahn, men man kommer let med bil rundt til de steder, hvor "tingene sker". Dertil er maden prima, betjeningen god, og såvel restaurations- som værelsespriserne yderst rimelige.

[image]

Og så til allersidst skal vi lige tilbage til Wernigerode med et oversigtsbillede fra "Hauptbahnhof", taget fra den særprægede rundkørsel/tunnel "Altstadtkreisel". Normalsporsstationen til venstre består i dag blot af to spor, mens smalsporsstationen til højre kun er beskåret en smule efter godstrafikkens ophør.

[image]

Mens disse linier skrives er der stille på Harzer Schmalspurbahnen - al trafik, bortset fra lokaltogene mellem Nordhausen og Ilfeld, er indstillet pga. den omfattende Corona-nedlukning af Tyskland. Men selvfølgelig kommer damptogene i gang igen, når en gang smittetrykket letter, og Harzen er altid et besøg værd :-)

Med disse ord og billeder har jeg således indfriet mit løfte, og nu håber jeg så, at Niels ikke længere vil "råbe efter mig"
(Ups, jeg har lovet at lave indlæg om banerne på Isle of Man ovre på det historiske forum - det må jeg se at få gjort i løbet af jul og nytår, ellers starter det hele bare forfra igen) ...;-)

Mh
LH

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak