Netop i dag foretog en af de nye CAF-vogne, "Åsa-Hanna", sin jomfutur ude på strækningen, se overskrifter og video her: https://www.sydsvenskan.se/2020-08-17/den-forsta-sparvagnen-rullar-mot-clemenstorget.
Jeg var ude på en lille tur i den pæne vær igår, for at se den første tur med sporvogn på vores nye bane. Tekster til billederne på svensk:
När jag hittade spårvagnen hade den precis hunnit till passagen under E22.
Två flaggvakter gick med ekipaget och stoppade fordons- och gångtrafik vid korsningar. Här vid Scheelevägen. Frigolitbitarna, som ska testa fria rummet, syns tydligt.
Framme vid hållplats Ideon.
På väg längs tidigare Sölvegatan, genom universitetsområdet. Det hiskeliga Ideon Gateway i bakgrunden.
Vi närmar oss hållplats LTH. I kurvan är största tillåtna hastighet 20, men idag går det betydligt långsammare.
Vagn 2 rullar in på hållplatsen.
Sydsvenskan följde med längs hela vägen med reporter, stillbilds- och videofotograf. Här intervjuas intresserad allmänhet.
Vagnen rullar under Tornavägen ...
... där ett dagvattenmagasin ska finnas under spåren.
Vi är ungefär där bussarna tidigare stannade vid hållplats Biomedicinskt centrum, men spårvagnen inte stannar alls.
Innan vagnen kan rulla in till hållplats Universitetssjukhuset måste spåret rensas. En kanin har byggt bo vid skenan och fyllt gaturälen med jord.
Men det var snabbt löst av banpersonalen i varselväst –*vi rullar vidare.
Efter ett stopp på hållplats Universitetssjukhuset passerar vagnen en annan ikonisk Lundabyggnad – sjukhusbyggnaden Blocket syns bra mycket bättre på håll än den betydligt mer kända domkyrkan.
Vagnen passerar tidigare busshållplats Allhelgonakyrkan ...
... innan den korsar Bredgatan och svänger in på Sankt Laurentiigatan ...
... där Sydsvenskan får en bra klippbild i grodperspektiv.
På sagda gata passar tidningen också på att intervjua kommunens projektledare, strålande av glädje att äntligen få se sitt projekt bära frukt!
Vyn mot Allhelgonakyrkan längs Sankt Laurentiigatan har varit upphov till mycket debatt. Men det här blev väl inte så pjåkigt?
För första gången rullar en spårvagn genom växelkrysset vid Clemenstorget.
Säkrast att kolla noga så att passagen går utan onödigt mankemang.
Äntligen framme! Klockan var runt nio när vagnen lämnade depån. Nu är den strax efter ett. Turen, som i ordinarie trafik ska ta 14 minuter har idag alltså tagit runt fyra timmar.
Vid Clemenstorget har man installerat någon sorts diskret version av stoppbock.
Den här vyn, ungefär, kommer många spårvagnsresenärer att ha från december!
Vi tar en närmare titt på de där frigolitbitarna ...
... de ska alltså kontrollera det fria rummet.
Tydligen gick de i plattformarna något, men det skulle inte vara några problem.
Billedene er også publicerede i SJK forum "Postvagnen" og Svenska spårvägssällskapets forum.