Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lund Spårväg - jomfrutur i dag (link m. video) (Generelt)

af Niels Munch, 17/8 2020, 12:31 (1546 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 17/8 2020, 12:47

At Lund modtager sine sporvogne p.t. blev nævnt her.

Netop i dag foretog en af de nye CAF-vogne, "Åsa-Hanna", sin jomfutur ude på strækningen, se overskrifter og video her: https://www.sydsvenskan.se/2020-08-17/den-forsta-sparvagnen-rullar-mot-clemenstorget .

Vognen var forsynet med profilskabeloner, der bl.a. viste en "ekstrem fin pasform" mellem vognkasse og perronforkant.

Sporvejen forventes i regulær drift pr. 13.12.2020.

M.v.h.
Niels

Avatar

Lund Spårväg - ESS

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/8 2020, 13:24 (1546 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var (i anden anledning) i Lund forrige lørdag og benyttede lejligheden til at køre ud til depotet for at se, om jeg kunne få et par billeder af de grønne lyn til sporvognsfolket her i forummet.
De var imidlertid parkeret indendøre bag lås og slå, så I må nøjes med 3 billeder fra endestationen kaldet ESS.

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Lund Spårväg - ESS

af Niels Munch, 17/8 2020, 18:45 (1545 dage siden) @ Tommy Nilsson

@ Tommy og Claus,

Tak for jeres bidrag. Billederne er et fint supplement til den "tur", jeg tog på Google StreetView, hvis optagelser i mange tilfælde er "for gamle". Husk, at første spadestik til sporvejen i Lund blev taget i FEB 2017.

Linieføringen kan f.eks. ses her: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lunds_sp%C3%A5rv%C3%A4g .

M.v.h.
Niels

Lund Spårväg - jomfrutur i dag (link m. video)

af Eyolf, 17/8 2020, 17:06 (1545 dage siden) @ Niels Munch

Det er vel i det store og hele samme type som også Oslo har bestilt?

Lund Spårväg - jomfrutur i dag (link m. video)

af Niels Munch, 17/8 2020, 18:37 (1545 dage siden) @ Eyolf
redigeret af Niels Munch, 17/8 2020, 18:51

Det er vel i det store og hele samme type som også Oslo har bestilt?


Ja. Oslo's SL18 er baseret på CAF Urbos 100 platform, se:
https://sporveien.com/inter/omtrikken/aktuelt/artikkel?p_document_id=3781357
https://www.caf.net/en/productos-servicios/proyectos/proyecto-detalle.php?p=300

Og det er Lund's også, se:
https://sparvaglund.se/fordon-depa/lunds-sparvagnar/
https://www.caf.net/en/productos-servicios/proyectos/proyecto-detalle.php?p=299

Begge udgaver er 5-leddede, to-retnings lavtgulvsvognevogne med en længde på 33-34 m og plads til ca. 220 passagerer, men vil nok i design være lidt forskellige.

I øvrigt bliver Vy Buss AB operatør på sporvejen i Lund. Selskabet ejes af norske Vy Buss A/S, tidligere Nettbuss A/S, som er ejet af den norske stat. Selskabet præsenterer sig selv således:

"Vy Buss AB bedriver upphandlad linje- och skolbusstrafik i Sverige.
Verksamheten bedrivs med ca 650 bussar och ca 1 400 medarbetare och bolaget omsätter ca 1 500 MSEK. Med start under 2020 kör vi spårvagn i Lund på uppdrag av Skånetrafiken. Vy Buss AB ägs av Vy Buss A/S som är ett av de största bussbolagen i Norden, med c:a 7 400 medarbetare och 3 300 bussar i koncernen och med en omsättning på 6 miljarder NOK. Att arbeta på Vy Buss är att ha ett tryggt, meningsfullt och fritt arbete, med stort ansvar."


M.v.h.
Niels

Lund Spårväg - jomfrutur i dag (billeder fra turen)

af August Ekman Öhrn, 18/8 2020, 09:20 (1545 dage siden) @ Niels Munch

Netop i dag foretog en af de nye CAF-vogne, "Åsa-Hanna", sin jomfutur ude på strækningen, se overskrifter og video her: https://www.sydsvenskan.se/2020-08-17/den-forsta-sparvagnen-rullar-mot-clemenstorget.

Jeg var ude på en lille tur i den pæne vær igår, for at se den første tur med sporvogn på vores nye bane. Tekster til billederne på svensk:

[image]
När jag hittade spårvagnen hade den precis hunnit till passagen under E22.

[image]
Två flaggvakter gick med ekipaget och stoppade fordons- och gångtrafik vid korsningar. Här vid Scheelevägen. Frigolitbitarna, som ska testa fria rummet, syns tydligt.

[image]
Framme vid hållplats Ideon.

[image]
På väg längs tidigare Sölvegatan, genom universitetsområdet. Det hiskeliga Ideon Gateway i bakgrunden.

[image]
Vi närmar oss hållplats LTH. I kurvan är största tillåtna hastighet 20, men idag går det betydligt långsammare.

[image]
Vagn 2 rullar in på hållplatsen.

[image]
Sydsvenskan följde med längs hela vägen med reporter, stillbilds- och videofotograf. Här intervjuas intresserad allmänhet.

[image]
Vagnen rullar under Tornavägen ...

[image]
... där ett dagvattenmagasin ska finnas under spåren.

[image]
Vi är ungefär där bussarna tidigare stannade vid hållplats Biomedicinskt centrum, men spårvagnen inte stannar alls.

[image]
Innan vagnen kan rulla in till hållplats Universitetssjukhuset måste spåret rensas. En kanin har byggt bo vid skenan och fyllt gaturälen med jord.

[image]
Men det var snabbt löst av banpersonalen i varselväst –*vi rullar vidare.

[image]
Efter ett stopp på hållplats Universitetssjukhuset passerar vagnen en annan ikonisk Lundabyggnad – sjukhusbyggnaden Blocket syns bra mycket bättre på håll än den betydligt mer kända domkyrkan.

[image]
Vagnen passerar tidigare busshållplats Allhelgonakyrkan ...

[image]
... innan den korsar Bredgatan och svänger in på Sankt Laurentiigatan ...

[image]
... där Sydsvenskan får en bra klippbild i grodperspektiv.

[image]
På sagda gata passar tidningen också på att intervjua kommunens projektledare, strålande av glädje att äntligen få se sitt projekt bära frukt!

[image]
Vyn mot Allhelgonakyrkan längs Sankt Laurentiigatan har varit upphov till mycket debatt. Men det här blev väl inte så pjåkigt?

[image]
För första gången rullar en spårvagn genom växelkrysset vid Clemenstorget.

[image]
Säkrast att kolla noga så att passagen går utan onödigt mankemang.

[image]
Äntligen framme! Klockan var runt nio när vagnen lämnade depån. Nu är den strax efter ett. Turen, som i ordinarie trafik ska ta 14 minuter har idag alltså tagit runt fyra timmar.

[image]
Vid Clemenstorget har man installerat någon sorts diskret version av stoppbock.

[image]
Den här vyn, ungefär, kommer många spårvagnsresenärer att ha från december!

[image]
Vi tar en närmare titt på de där frigolitbitarna ...

[image]
... de ska alltså kontrollera det fria rummet.

[image]
Tydligen gick de i plattformarna något, men det skulle inte vara några problem.

Billedene er også publicerede i SJK forum "Postvagnen" og Svenska spårvägssällskapets forum.

Lund Spårväg - jomfrutur i dag (billeder fra turen)

af Niels Munch, 18/8 2020, 10:07 (1545 dage siden) @ August Ekman Öhrn

Hej August,

Mange tak for din fine billedserie!

[image]Bedste hilsener
Niels

Lund Spårväg - jomfrutur i dag (et kuriøst PS)

af Niels Munch, 18/8 2020, 19:42 (1544 dage siden) @ Niels Munch

Da Lunds 2. sporvogn "Sfinxen" ankom fredag, den 7. august 2020, benyttede man en rangervogn til at sætte "Sfinxen" på plads i depotet i Brunnshög, se fotos og omtale her: https://www.sydsvenskan.se/2020-08-07/sfinxen-rullade-in-i-lund .

Rangervognen er faktisk et diesel-elektrisk "lokomotiv", bygget af Arlöf som alm. sporvogn til Stockholm i 1907, moderniseret i 1925 med lukkede endeperroner som litra A3 nr. 170 og ombygget til diesel-elektrisk arbejdsvogn nr. 9236 i 1951. Den kunne herefter køre på strøm fra køretråd, strømskinne eller fra egen diesel-generator.

Sporvejen i Lund har indhyret den fra Museispårvägen i Malmköping, der fik vognen fra Stockholm i 2015: https://www.muma.se/2015/05/museisparvagen-far-tillokning/ .

Efter ombygningen i 1925 så vognen således ud:

[image]Motorvagn SS litt A3 efter ombyggnad till standard 1925. Byggd av Sv. Waggonfabriken i Arlöf 1907 som SNS nr 170. Ombyggd till standard av Råsundaverkstaden med förlängda vestibuler och ny truck 1925. Upphov: okänd. Spårvägsmuseet - Dokument id: 2019-22.

Data og foto som rangervogn: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/vagn.php?vagn_id=550 . Vognen har ingen strømaftager i dag.


M.v.h.
Niels

Lund Spårväg - digital indvielse i dag (link m. video)

af Carsten, 16/12 2020, 14:24 (1425 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Er det sporvognen til højre eller venstre?;-)

Mvh

Carsten

Lund Spårväg - digital indvielse i dag (link m. video)

af Niels Munch, 16/12 2020, 14:37 (1424 dage siden) @ Carsten

Er det sporvognen til højre eller venstre?;-)


Hehe Carsten, så er det ikke første gang, "noget byggeri" er blevet inspireret af "noget tog":

[image]Vogtlandbahns værksted i Neumark, facade mod spor, 06.05.2008 (nm).


M.v.h.
Niels

Lund Spårväg - digital indvielse i dag (link m. video)

af Carsten, 16/12 2020, 15:15 (1424 dage siden) @ Niels Munch

Er det sporvognen til højre eller venstre?;-)

Hehe Carsten, så er det ikke første gang, "noget byggeri" er blevet inspireret af "noget tog":

[image]Vogtlandbahns værksted i Neumark, facade mod spor, 06.05.2008 (nm).


M.v.h.
Niels

Hej Niels

Sjov idé - dog uden risiko for at blive betragtet som egentlig kønt :-D

Mvh

Carsten

Veterantog kalender

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak