Letbane i Lund (Generelt)
For 14 dage siden var jeg på besøg ved letbanen i Lund. Jeg tog et par snapshots med mobilen. Anker AB, der er en del af Aarsleff Rail-gruppen, står for sporanlægget på den 4,5 km dobbeltsporede letbane, der skal forbinde det centrale Lund og jernbanestationen med forskerbyen Science Village/ESS. Letbanen anlægges i hele sin længde i eget trace og for 80 % vedkommende som ’green track’ dvs. i græsklædt trace. Der bliver 9 holdesteder med 35 m. lange perroner. Banen skal efter planen åbne i 2020. Mere om letbanen kan ses på Lunds kommunes side om byggeriet.
Sporarbejdet er i gang flere steder i Lund og i de mere landlige omgivelser ved forskerbyen. På det afrettede planum/underlag lægges skinnerne til rette over to lette, stålforstærkede plasttrug. I trugene er der i forvejen anbragt armering. Tværstivere for hver 3 m sikrer sporvidden, mens befæstelser for hver 1,5 m holder skinnerne solidt forankret til underlaget. Når støbningen er ovre og betonen hærdet er svelleskruerne forankret i de to langsgående betonkonstruktioner. Metoden er også anvendt på letbanen i Freiburg.
Sankt Laurentiigatan set mod Allhelgonakyrkan. Her er sporet støbt fast og afvandingssystem under installation.
På Bredgatan lige foran Allhelgonakyrkan er skinnerne endnu ikke ankommet. De gule plasttrug ses tydeligt.
Så er vi ude i det område, hvor en ny bydel er under opførelse. Perronkanten til det kommende holdested Solbjer ses til venstre.
Lige før kragerne vender! Her er et kig mod nordøst, hvor byggekranerne ved forskerbyen ses i baggrunden.
Mvh
Claus N