Kystbanen K22 og udkast til K23 (Generelt)
Som bekendt starter opsplitningen af Kystbanen og øresundstrafikken fra K22 og bliver fuldt gennemført i K23 med Skånetrafikens overtagelse af Østerport-Peberholm.
Fra K22 vil der være følgende køreplan:.
Slagelse-toget kører udenom København H direkte til Københavns Lufthavn over Vigerslev. Ringsted-toget forsvinder/bliver erstattet af et Kystbanetog.IC 1xx vender på København H fremfor Københavns Lufthavn.
Til K23 (udkast) er der følgende ændringer i forhold til K22:
Slagelse-tog får stop i Ny Ellebjerg, hvis perronerne når at blive anlagt.Kilde: https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/12.pdf
Spændende at der atter kommer direkte tog mellem Amager og Roskilde. DSB kørte fra 27.9.98 til 9.1.2005 tog Roskilde-Trekroner-Hedehusene-Høje Taastrup-Glostrup-Ørestad (fra 2.7.2000)-Tårnby-Lufthavnen. I 2005 blev togforbindelsen indstillet pga. for få kunder og brug for kapacitet til Øresundsbanen. Glostrup st. blev herefter kun betjent af ét morgentog mod København.
Som det fremgår af forumdebatten her og denne artikel kommer der dog atter passagertog på genvejen uden om KH fra 27.3.2021, når Snälltåget åbner nattoget Stockholm C-Södertälje Syd-Norrköping C-Linköping C-Nässjö C-Alvesta-Hässleholm C-Eslöv-Lund C-Malmö C-Høje Taastrup-Hamburg Hbf-Berlin Hbf. Og ifølge køreplanen her ser det ud til, at Snälltåget allerede fra 5.2/6.2.2021 vil køre tog direkte mellem Malmö og Høje Taastrup (og videre til Bischofshofen i Østrig).