Analyse af batteri-/brinttog i Region Sjælland+Hovedstaden (Generelt)
Det kan undre at i der gerne vil kommentere og have en holdning omkring jernbane ikke har en bedre viden omkring det i skriver om.
Der efterfyldes med vand og lades batterier dagligt på alle de tog, lokomotiver der kører i hele verden, både drift og start batterier.
Langt de fleste steder hvor der bruges el.truck / palleløftere er der både ladested og foregår efterfyldning af vand på drift batterierne.
Maskiner til automatisk vandpåfyldning er en stor dansk udviklet vare der i dag sælges til jernbaneselskaber over hele verden.
Det ved jeg godt, men det er stadig ikke blyakkumulatorer man benytter i el-biler og heller ikke den type batterier der benyttes i akkumulatortog.
Til startbatterier er blyakkumuatorer nok stadig valget fordi der kræves en meget stor strøm (mange 100 Ampere) i meget kort tid, og derved aflades de minimalt hvis maskineriet ellers starter som det skal. Startbatterier har det skidt med at blive afladet voldsomt.
El-trucks udnytter de tunge blybatterier som modvægt der stabiliserer trucken. Den type batterier er opbygget anderledes end startbatterier så de bedre tåler dybe afladninger og genopladninger.
Batterier til tractionsanlæg i tog er en anden teknologi end blyakkumulatorer. De er forsejlet så de ikke afgiver knaldgasser. Der indgår eksotiske mineraler og der er for tiden flere varianter i spil og udviklingen inden for området går rasende stærkt. Det handler om kapacitet (kWh per opladning) og hvormange afladning/opladninger det enkelte batteri kan tåle før kapaciteten falder så meget at det ikke tjener sit formål mere.
--
Venligst
Michael Deichmann